Aarhus Universitets segl

Workshop om design af digitalt understøttet peer feedback

Digitalt understøttet peer feedback giver blandt andet mulighed for effektivt at skalere peer feedbackprocesser op og tilpasse feedbackprocessen til større hold. CED’s workshop introducerer emnet, værktøjet FeedbackFruits og de muligheder, det giver.

Digitalt understøttet peer feedback er et effektivt redskab til at forbedre de studerendes læring. Peer feedbacks dialogiske er gavnlig, fordi den skaber en samarbejdsorienteret og involverende læringsoplevelse mellem de studerende. Foto: Colourbox.com
Tobias Alsted Nielsen er specialkonsulent ved CED og har arbejdet med digital peer feedback i knap 10 år. Foto: Line Sønderstrup

”En af de helt store fordele ved digital peer feedback er, at man udvider de studerendes mulighed for at få feedback, uden at underviseren skal håndholde processen. Selv på store hold med over 200 studerende kan de studerende dermed få en struktureret, personlig feedback,” forklarer specialkonsulent Tobias Alsted Nielsen

Han har arbejdet med digital peer feedback i knap 10 år.

”I starten var peer feedback en håndholdt proces. Underviserne sad med Excel-ark, som de selv skulle oprette og vedligeholde. Men indenfor de seneste 10 år er der sket en markant udvikling på den teknologiske front. I dag kan processen faciliteres igennem værktøjer som eksempelvis FeedbackFruits,” fortæller Tobias Alsted Nielsen.

Peer feedbackværktøjet FeedbackFruits, som CED stiller til rådighed for undervisere på AU gennem Brightspace, tager trin for trin de studerende igennem processen med at uploade en besvarelse, distribuere besvarelsen til bedømmelse hos medstuderende og facilitere selve feedbacken gennem feedbackkriterier eller en rubric.

Samtidig kan underviserne skrue på en masse greb som eksempelvis anonymitet, løbende deadlines, gruppe- eller individuel feedback, feedbackspørgsmål og antal reviews. Afleveringerne behøver ikke kun være skriftlige – det kan være også være eksempelvis hjemmesidekode, billeder, video eller lyd.

Få hjælp til at træffe didaktiske valg om peer feedback

Digital peer feedback åbner for en masse muligheder. Dermed er der også en masse didaktiske valg, man skal træffe, når man opsætter en peer feedback-aktivitet. Derfor tilbyder CED workshoppen Design af peer feedback-aktiviteter med digitale værktøjer:

”På workshoppen lærer du at designe hensigtsmæssige peer feedback-aktiviteter, der passer til din undervisning. Og du vil gå derfra med en specifik feedbackaktivitet, som er klar til implementering i din undervisning,” fortæller Tobias Alsted Nielsen.

Han understreger samtidig, at man ikke sparer tid i forhold til sin undervisning ved at implementere digital peer feedback:

”Det er ikke en tidsbesparende aktivitet, for øvelsen skal stadig faciliteres. Det er heller ikke fordi, det nødvendigvis tager mere tid. Den tid, du har, bruges bare på en anden måde. Du skal eksempelvis klæde de studerende godt på til at udføre aktiviteten. Det er vigtigt de føler, at de har værktøjerne til at give feedback. Og så er det også en god ide løbende at lave stikprøver af både besvarelserne og feedbacken,” forklarer Tobias Alsted Nielsen.

Men selvom det ikke nødvendigvis er en tidsbesparende øvelse, kan der være mange gode grunde til at implementere peer feedback:

”Ved at involvere de studerende aktivt i feedbackprocessen sker der en også internalisering af feedbacken. De kommer til at reflektere over, hvordan andre studerende har taklet samme opgave, og dermed hvordan de selv er gået til opgaven. I den refleksionsproces sker der læring og udvikling af deres evne til kritiske tænkning,” afslutter han.

Kom godt i gang med peer feedback

CED tilbyder en række ressourcer om peer feedback i undervisningen:

Ved du ikke, hvor du skal starte? Kontakt Tobias Alsted Nielsen (tan@au.dk | +45 93 52 26 41), der står klar med råd og vejledning.