Aarhus Universitets segl

Fleksibelt onlinekursus giver et solidt afsæt for vejledningsopgaven

Effektiv vejledning er vigtig for de studerendes udvikling af akademiske kompetencer. Et nyt onlinekursus, som man kan tage når man har tid, introducerer til de grundlæggende principper bag vejledning som en pædagogisk praksis og tilbyder konkrete værktøjer til vejledning af studerende på særligt bachelor- og kandidatniveau.

Vejledning er en central pædagogisk kompetence på linje med undervisning. Nyt onlinekursus giver deltagerne konkrete værktøjer til at håndtere både produkt, proces og kommunikation i vejledningsforløb. Foto: Dmitrii Shironosov, Colourbox.com

”Vejledning er en pædagogisk kompetence på lige fod med undervisningen,” understreger Dorina Gnaur, der er specialkonsulent ved CED og siden 2011 har beskæftiget sig med universitetspædagogisk kompetenceudvikling og akademisk vejledning.

”Vi kan alle sammen give gode råd, men effektiv vejledning er meget mere end det. I vejledningsprocessen understøtter man selvstændighed, så den studerende kan integrere og bruge sin viden,” fortæller hun.

Dorina Gnaur er kursusleder på CED’s nye kursus Academic Supervision Online Course. Kurset introducerer centrale principper og metoder til vejledning af akademiske opgaver. Det henvender sig især til dem, der vejleder i bachelor- og kandidatopgaver, men er også relevant for eksempelvis postdocs, eksterne undervisere og andre, som kan have glæde af en grundlæggende indføring i vejledningsopgaven.

Når vejledningsopgaven pludselig banker på

Kurset blev oprettet for at imødekomme behov fra en række fagmiljøer på AU. Mange nye vejledere efterlyste støtte til at navigere i vejledningsopgaven, som kan indebære både faglige, kommunikative og relationelle udfordringer.

”Vi får ofte henvendelser fra især internationale forskere, der ikke kender til vejledningspraksis ved danske universiteter. På Aarhus Universitet har vi efterhånden nogle velafprøvede metoder og værktøjer, vi anbefaler,” fortæller Dorina Gnaur.

Også blandt eksterne lektorer oplever CED efterspørgsel på støtte til vejledningsopgaven. De eksterne lektorer står ofte uden adgang til samme sparring som interne kolleger. Og ligesom mange andre undervisere er de udfordret på tid i forhold til andre forpligtelser.

Derfor er kurset skabt som et fleksibelt onlineformat, man kan dykke ned i når kalenderen tillader det eller når vejledningsopgaven pludseligt banker uventet på.

Kurset er opbygget omkring tre centrale kompetencer inden for akademisk vejledning:

  • Produktorienterede kompetencer
    At give effektiv feedback på de studerendes arbejde og hjælpe dem med at optimere deres akademiske output.
  • Procesorienterede kompetencer
    At etablere klare forventninger og guide de studerende gennem undersøgelses- og skriveprocessen.
  • Kommunikationskompetencer
    At fremme konstruktiv dialog gennem aktiv lytning og effektive spørgeteknikker.

”Når man er vejleder, er der tre sider af arbejdet, man skal have for øje. Det ene er selve produktet – altså, om dét, der skal leveres til sidst, opfylder kvalitetskriterierne. Den anden side er selve processen – vejen til det endelige produkt. Og så er der også selve kommunikationen derom. Kurset hjælper dig og giver konkrete værktøjer til at navigere alle tre aspekter,” forklarer Dorina Gnaur.

Ud over at give en generel indføring i vejledning som pædagogisk praksis og præsentere state-of-the-art-værktøjer til vejledning, munder kurset også ud i to praktiske redskaber, man kan tage med sig i sit daglige arbejde: et vejlederbrev og en vejledningsplan.

”I vejlederbrevet giver vejlederen sig selv til kende; Hvem er jeg som vejleder og hvad kan den studerende forvente af mig? Vejlederbrevet kan bruges som et dialogværktøj til forventningsafstemning. Det er alfa og omega i et vejledningsforløb, at begge parter ved, hvad de går ind til,” konkluderer hun.

Vejledningsplanen er et procesunderstøttende værktøj, hvor man lægger en plan for, hvad der skal ske før, under og efter en konkret vejledningssituation.

”Vejledningsplanen hjælper til at fastholde progression gennem forløbet. Det bruges som et transparent værktøj, der er tilgængeligt for begge parter, så man sammen kan holde øje med vejledningsforløbet,” forklarer Dorina Gnaur.

Slutteligt i onlinekurset, for dem der har lyst til at engagere sig yderligere i emnet eller står med konkrete udfordringer i relation til emnerne, præsenteres også alternative vejledningsformer, herunder kollektiv vejledning, onlinevejledning og facilitering af peer feedback.

Vejledning bør være et kollegialt anliggende

Vejledning opleves af mange som en individuel opgave, der løftes alene. Men ifølge Dorina Gnaur er der meget at vinde ved at åbne vejledningspraksis op for kollegial dialog og fælles refleksion.

”Vejledning er normalvis en meget privat sag. Det er ofte op til den enkelte vejleder, hvordan denne udfører opgaven. Jeg håber, at kurset kan skabe grobund for, at deltagerne tager nogle refleksioner med tilbage til deres fagmiljø, så man kan give vejledningsområdet en kvalitetsspring, skabe nogle lokale praksisser og sparre med hinanden,” konkluderer Dorina Gnaur.

Hvis man ønsker at arbejde videre med vejledning som fælles praksis, tilbyder CED skræddersyede workshops i forlængelse af onlinekurset. Her kan grupper af vejledere, med afsæt i egne erfaringer og behov, sammen udforske mulighederne for at styrke og videreudvikle fælles vejledningspraksisser.