Universitetet har ansvaret for, at nyansatte medarbejdere uanset nationalitet har de nødvendige kompetencer til at løfte deres konkrete undervisningsopgaver. Denne side omhandler særligt introduktion til undervisningen og underviserrollen på danske universiteter.
Sidens materiale bygger på AU’s implementering af bekendtgørelsen om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter og den danske ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer samt på CED’s samarbejde med fagmiljøerne om systematisk introduktion af internationalt videnskabeligt personale.
Onboarding af internationalt videnskabeligt personale kræver en struktureret og målrettet indsats for at sikre en vellykket integration i både undervisningsopgaver og arbejdspladskultur. Denne side giver en guide til, hvordan instituttet eller afdelingen kan støtte nye internationale medarbejdere i deres undervisningsopgave, så de hurtigt bliver trygge i deres nye roller.
Gennem en kombination af introduktion til universitetets værdier, undervisningsprincipper og de særlige krav i det danske uddannelsessystem vil denne onboardingproces sikre, at nyansatte får de kompetencer og den viden, der skal til, for at levere undervisning af høj kvalitet.
Undervisningsområdet er i høj grad reguleret af national lovgivning og universitetets retningslinjer, samtidig med at det er præget af viden og traditioner i det lokale undervisningsmiljø, som vi måske tager for givet og derfor ikke får talt højt om.
Når nyt personale introduceres og integreres i undervisningen på universitetet, er det første der skal overvejes, hvilke(n) stillingskategorier der er tale om. Det planlagte onboardingprogram vil se forskelligt ud afhængigt af, om det er postdocs, adjunkter, lektorer eller professorer, der skal onboardes.
Der er forskellige emner, der kan indgå i onboarding i undervisningsopgaven. Valget af disse emner afhænger af stillingskategori, eksisterende undervisningserfaring, undervisningsopgaven der skal onboardes i og i hvor høj grad de nyansatte i forvejen kender til retningslinjer, lokal kultur og praksis.
Emnerne kan deles op i to kategorier, henholdsvis universitetsspecifikke og grundlæggende om det danske uddannelsessystem:
CED har udviklet et koncept, der støtter op om det enkelte instituts onboarding af internationale videnskabelige medarbejdere til deres undervisningsopgaver. Det enkelte forløb planlægges og aftales mellem CED og instituttets repræsentanter. Forløbet kan sammensættes ud fra fire forskellige formater og tilhørende ressourcer, med mulighed for at skræddersy efter instituttets behov.
Probably the most important aspect was to understand the general ‘mission’ of the Danish education system and get an idea of the alternative teaching techniques that are used.
(Postdoc, Molekylærbiologi)
This course was a very good introduction to teaching in Denmark and provided elements to think about in relation to what kind of teacher I want to be, as well as providing tools to implement active learning.
(Postdoc, Biomedicin)
For at sikre en effektiv onboarding af internationale videnskabelige medarbejdere tilbyder CED fire fleksible forløb, der kan tilpasses instituttets specifikke ønsker og den internationale medarbejdergruppe. Disse forløb er designet til at introducere nyansatte til de nødvendige værktøjer og viden inden for undervisningsopgaver, dansk undervisningskultur og universitetets regler og rammer.
Uanset formatet fokuserer alle forløb på at hjælpe underviserne med at forstå og tilpasse sig det danske uddannelsessystem og universitetets undervisningsprincipper.
1. Online self-paced-forløb | 3-5 timer Teaching@AU – en introduktion til det danske uddannelsessystem |
---|---|
2. Endagskursus | 5 timer Program planlægges sammen med institut ud fra indholdselementer. |
3. Forløb med én kursusdag og online, asynkront forløb | 10,5 timer Program planlægges sammen med institutet. |
4. Blended learning-forløb med to kursusdage og asynkront online forløb | 14 timer Program planlægges sammen med institutet. |
Valg af formater afhænger af undervisningsopgavens størrelse, stillingskategori og undervisningserfaring hos de ansatte, der skal onboardes, samt instituttets specifikke ønsker om fokus på specifikke undervisningsformater og universitetspædagogiske emner.
Vi har opbygget forløbet som et blended forløb med to kursusdage og et onlineforløb mellem de to kursusdage. Begge kursusdage varer tre til fire timer og onlineforløbet er estimeret til syv arbejdstimer, hvor vi samlet dækker de ovenstående indholdselementer.
Det er muligt i dialog med det enkelte institut, at vi skalerer op eller ned på forløbet samt introducerer mere specifikke indholdselementer, der er særligt relevant for det enkelte uddannelsessted.
Et standardforløb vil se således ud:
1. kursusdag | Onlineforløb | 2. kursusdag |
---|---|---|
Introduktion af ansvarlig for undervisning på instituttet Uddannelses- og undervisningskultur og studentercentreret læring Møde med de studerende Værd at vide om det danske uddannelsessystem |
Undervisning på et dansk universitet Organisering af undervisning Aktiv læring Planlægning og strukturering af en undervisningssession |
Undervisning på et dansk universitet (opsamling) Besøg af international underviser Introduktion til specifikke undervisningsformater eller undervisningsopgaver aftalt med instituttet Afslutning |
Dette onboarding-forløb er designet til at introducere internationale postdocs til undervisning ved et dansk universitet, med særligt fokus på de kulturelle normer, uskrevne regler og undervisningspraksisser, der præger undervisningsmiljøet, de skal indgå i. Kurset sigter mod at give deltagerne både en teoretisk forståelse og praktiske værktøjer til at navigere i og bidrage til undervisningen.
Efter gennemførelse af kurset skal deltagerne kunne forstå og reflektere over centrale aspekter af undervisning på et dansk universitet, tilpasse deres undervisning til den danske studenterpopulation, og kende til studentercentrerede og aktive læringsmetoder. De skal også være i stand til at navigere i de institutionelle rammer på instituttet og påbegynde overvejelser om deres rolle som underviser i Danmark.
Deltagerne vil efter endt forløb...
Disse læringsmål er specifikt udvalgt for at være opnåelige inden for et kort forløb på cirka 15 timer og fokuserer på de mest essentielle aspekter, der giver deltagerne en introduktion til undervisning ved et dansk universitet.