Fagkoordinatorer spiller en central rolle i at sikre kvalitet, sammenhæng og udvikling i undervisningen på Aarhus Universitet. Denne guide henvender sig til dig, der varetager fagkoordinatorrollen, og giver et overblik over opgaver, samarbejdsformer og muligheder for at støtte instruktorernes udvikling og sikre en sammenhængende undervisning.
Som fagkoordinator er du både faglig kulturbærer, koordinator og sparringspartner, og du har stor betydning for, hvordan instruktorerne oplever at lykkes i deres undervisning. Fagkoordinatoren fungerer som undervisningsfagligt bindeled mellem forelæsninger, holdtimer og øvrige undervisningsaktiviteter. Rollen indebærer at:
Fagkoordinatorens opgaver og indflydelse varierer afhængigt af kursustype, institut og lokale praksisser, men fælles er, at rollen ofte forudsætter evne til at skabe overblik, facilitere samarbejde og bidrage til kollegial udvikling.
Samarbejdet med instruktorer er en væsentlig del af fagkoordinatorens opgave. Gode samarbejdsrelationer mellem fagkoordinator og instruktor skaber højere kvalitet i undervisningen og øger instruktorernes motivation og tryghed. Mange instruktorer er studerende med begrænset undervisningserfaring, og de har derfor brug for støtte, struktur og feedback. Som fagkoordinator spiller du en vigtig rolle i at:
Instruktorerne oplever størst udbytte af deres rolle, når de indgår i et samarbejde, hvor de:
En fagkoordinator fungerer ofte som både vejleder, sparringspartner og kulturbærer, og er med til at forme instruktorernes oplevelse af undervisning som fagligt og pædagogisk praksisfelt.
Som fagkoordinator udøver du en form for undervisningsledelse, uden nødvendigvis at have en formel ledelsesfunktion. Det kræver særlige kompetencer at balancere koordination, samarbejde og pædagogisk retning:
Fagkoordinatoren har dermed en særlig rolle i at sætte retning, skabe følgeskab og støtte refleksion blandt instruktorerne.
En tydelig og gennemtænkt forventningsafstemning er fundamentet for et godt samarbejde. Det gælder både i forhold til:
Det anbefales at indlede forløbet med en introduktion til kurset, hvor du gennemgår:
Når instruktorer ved, hvad de skal og hvorfor, føler de sig både mere trygge og motiverede i deres rolle.
Faste møder mellem fagkoordinator og instruktorer er afgørende for at sikre koordinering, støtte og løbende udvikling.
Gode praksisser for møder:
Forskning og praksiserfaring peger på, at møder opleves mest meningsfulde, når der er:
Anerkend instruktorernes rolle på møderne:
Det er en god idé at lytte til deres observationer fra undervisningen og bruge dem aktivt i planlægningen. Vis tillid til deres dømmekraft, men vær tilgængelig ved faglige og pædagogiske spørgsmål, giv løbende feedback og vær tydelig omkring dine forventninger.
Et godt mødeforum styrker både kvaliteten af undervisningen og instruktorernes motivation og engagement.
Det er en klar fordel at skabe rammer for, at gruppen af instruktorundervisere kan kommunikere og samarbejde allerede inden semestret går i gang. Samarbejdet mellem instruktorerne spiller en vigtig rolle i deres forberedelse og gennemførelse af undervisningen:
Samarbejde varierer betydeligt i forskellige lokale kontekster på AU – fra tæt koordineret forberedelse til meget begrænset interaktion. Det påvirker både den faglige sparring og instruktorernes oplevelse af støtte i rollen.
Anbefalinger til at facilitere samarbejdet instruktorerne imellem:
Det kollegiale samarbejde mellem instruktorer kan således bidrage både til at styrke den enkelte instruktor og til at sikre en mere ensartet undervisning på tværs af hold.
Kontakt Anders Hjortskov Larsen for at høre nærmere om mulighederne.