Aarhus Universitets segl

Giv dine studerende de rette værktøjer til deres samarbejde

Overvejer du, hvordan du kan styrke dine studerendes muligheder for at samarbejde mere selvstændigt om deres læring? Et nyt kursus klæder dig på til at bruge Microsoft 365 til lige netop det. Kurset giver overblik over funktionerne i Microsoft 365 og hjælper dig som underviser med at vurdere, hvornår de forskellige funktioner giver pædagogisk mening, særligt i forbindelse med facilitering af studerendes samarbejde.

Et nyt kursus introducerer undervisere til, hvordan Microsoft 365 kan supplere Brightspace og styrke de studerendes samarbejde og selvstændighed. Kurset giver både teknisk og pædagogisk indsigt i værktøjer som fx Teams, Loop og Whiteboard. Foto. Colourbox.com

På Brightspace kan undervisere strukturere indhold samt organisere forløb og aktiviteter. Men samtidig er Brightspace et system, hvor underviserens rolle typisk er styrende, og hvor samarbejdet mellem studerende ikke altid er understøttet. Det har skabt behov for et supplement, særligt når det gælder gruppearbejde og fællesproduktion.

”Læringsforløb og aktiviteter i Brightspace er noget, underviseren stiller til rådighed for de studerende. På den måde er der er en form for hierarki. Derfor har vi længe ønsket at give de studerende nogle flere muskler. Og Microsoft 365 har mange programmer, der gør det muligt for dem at tage mere kontrol over især deres studiegruppe- og projektarbejde, ved at dele filer og mapper, kommunikere via chat eller arbejde sammen om tekster,” fortæller specialkonsulent Birthe Aagesen fra CED, der arbejder med at udvikle og implementere læringsdesign, der integrerer digitale værktøjer og teknologier.

Da alle de studerende på AU nu har fået adgang til Microsoft 365, kan man eksempelvis oprette samarbejdsrum i Teams, hvor rettigheder og adgang styres intuitivt og sikkert.

"Undervisere behøver ikke styre alt. De studerende kan selv oprette deres egne teams og samarbejde, uden at underviseren behøver kigge dem over skulderen,” forklarer Birthe Aagesen.

Supplement til Brightspace – ikke en erstatning

Behovet for at give studerende bedre muligheder for samarbejde har været på dagsordenen i nogle år. Nu er teknikken og platformen på plads, hvilket åbner nye muligheder for undervisningen.

”Vi skal benytte Microsoft 365-pakken, når Brightspace ikke kan håndtere det, vi ønsker at facilitere for de studerende i undervisningen. Det handler ikke om enten-eller, men om at vælge det rette værktøj til opgaven,” fastslår Birthe Aagesen.

Hun beskriver pakken som en schweizerkniv, der har mange forskelligartede løsninger samlet ét sted. Den består af velkendte programmer som Teams, Word og Excel, men rummer også en lang række mere ukendte funktioner, såsom Loop, Whiteboard og Planner, der er programmer med flere pædagogiske potentialer.

Birthe Aagesen fremhæver blandt andet Loop, som de studerende eksempelvis kan bruge til at bygge wiki-lignende strukturer med undersider og intern navigation, hvilket er oplagt til blandt andet fælles ressourcesamlinger. Whiteboard, som trods dens simple funktion er et efterspurgt samarbejdsværktøj blandt studerende, giver mulighed for visuel idéudvikling i grupper. Og Planner kan hjælpe studiegrupper med at få overblik over projektforløb.

Hun understreger, at en del funktioner er forholdsvis intuitive og nemme at gå til, men at der selvfølgelig er hjælp at hente ved CED, både af teknisk karakter ved CED-supporten og hvis man ønsker hjælp til de mere pædagogiske overvejelser omkring implementering af teknologi i sin undervisning.

Kursus med plads til spørgsmål og sparring

Birthe Aagesen står i spidsen for CED’s nye kursus Undervisning i skyen: Introduktion til Microsoft 365 og Teams i universitetsundervisningen, der netop introducerer til de mange pædagogiske potentialer i Microsoft 365.

”Til kurset demonstrerer jeg nogle forskellige værktøjer og præsenterer nogle eksempler på, hvordan de kan bruges i undervisningen. Det giver overblik og hjælper en til at vurdere, hvornår hvilket værktøj er relevant. Derudover får man lejlighed til at eksperimentere og sparre,” fortæller hun.

Kurset er en del af den organisatoriske implementering af Microsoft 365 på AU og skal understøtte en pædagogisk meningsfuld overgang til de nye muligheder. Målgruppen er både undervisere og administrative medarbejdere med tilknytning til kursusopbygning.

”Kurset fungerer ofte som et første møde. Deltagerne er altid velkomne til at kontakte CED efterfølgende for opfølgende sparring, lokale workshops eller teknisk hjælp,” afslutter hun.