Gå hjem-møde: Hvordan ændrer chatbots vores arbejde, skriveprocesser og undervisningspraksis?

Centre for Educational Development inviterer til et gå hjem-møde om, hvordan chatbots ændrer den måde vi skriver og arbejder på – og hvilken indflydelse det har på undervisningen. Det sker tirsdag den 12. marts 2024 kl. 15.00-17.00. Mødet foregår på engelsk.

På billedet ses en hånd, der er halv menneske halv robot
Illustration: DALL-E-3

CED inviterer til en inspirerende eftermiddag, der handler om chatbots. Ved gå hjem-mødet vil vi se nærmere på, hvordan chatbots ændrer den måde vi skriver og arbejder på – særligt i de arbejdspraksisser, hvor det at skrive er en central del. Vi vil også undersøge, hvilke konsekvenser dette kan have for undervisningen.

• 15.00: Velkomst, kaffe og kage

• 15.15: Hvordan chatbots påvirker den akademiske skrive- og arbejdsproces
    Tine Wirenfeldt Jensen er ejer af METoDo, medlem af Børne- og Undervisningsministeriets ekspertgruppe om ChatGPT og prøveformer og medlem af Copenhagen Business Schools advisory board for AI i uddannelse. Hun vil fortælle om, hvordan brugen af chatbots kan påvirke akademiske skrivekompetencer. Hun vil desuden gøre rede for, hvordan teknologien i Large Language Models inviterer til at beskæftige os med en vanskelig diskussion om akademisk skrivning – som har været længe undervejs.

• 15.40: I hvilke tilfælde kan det forbedre de studerendes præstation at skrive med hjælp fra chatbots?
    Franziska Günzel-Jensen er lektor ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS. Hun vil præsentere resultaterne af et eksperimentelt studie, som hun har lavet i samarbejde med Carsten Bergenholtz, Oana Vuculescu og Lars Frederiksen. I dette eksperimentelle studie har de undersøgt, hvordan adgangen til ChatGPT-4 påvirker AU-studerendes evne til at analysere og besvare en standard case for organisatorisk adfærd. Med udgangspunkt i kvantitative såvel som kvalitative data vil hun gøre rede for, hvem der har gavn af at arbejde og skrive med chatbots (spoiler alert: det er ikke alle), og hvordan de studerende kan udvikle deres egen arbejds-/skriverytme sammen med dem.

• 16.05: Pause

• 16.15: Hvordan chatbots er ved at ændre den måde, vi skriver på
    Peder Hammerskov er journalist og adjunkt ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han vil fortælle om, hvordan medier og journalister eksperimenterer med inkorporeringen af generativ AI i deres skrivepraksis. Han vil også belyse, hvordan dette påvirker debatten om de studerendes skrive- og refleksionskompetencer.

• 16.40: Paneldebat og spørgsmål fra publikum

• 16.55: Afrunding

Du kan tilmelde dig her (eventet afholdes på engelsk)
Tilmeldingsfrist: 6. marts 2024