Aarhus Universitets segl

Få personlig sparring på din uddannelsesledelse

CED tilbyder alle AU-medarbejdere, der har et særligt organisatorisk ansvar for at koordinere og udvikle uddannelse og undervisning, mulighed for individuel sparring med vores ekspert i uddannelsesledelse. Sparringen giver dig mulighed for at drøfte konkrete ideer eller problematikker.

Få et eksternt perspektiv på din rolle som uddannelsesleder gennem 1:1-sparring med en ekspert. Foto: Colourbox.com

Den nye sparringsmulighed åbner for, at man kan få hjælp til at udvikle konkrete ideer eller håndtere problematikker i relation til det at bedrive uddannelsesledelse. Uanset om man har et formelt eller uformelt ledelsesansvar.

Begrebet ’uddannelsesledelse' bruges som en fællesbetegnelse for en række forskellige roller og ansvarsområder inden for uddannelse og undervisning. Det er således ikke et krav, at ordet ’leder’ fremgår af ens konkrete stillingsbetegnelse.

Sparring med solid forskningsmæssig forankring

Det er adjunkt ved CED, Sanna Lassen, der står bag det nye tilbud. Hun leder forskningsprojektet EDULEAD, som fokuserer på uddannelsesledelse på universiteter. Gennem de seneste 20 år har Sanna Lassen beskæftiget sig med ledelse på forskellig vis. Hun har blandt andet været projektleder på forskellige kommunale ledelsesudviklingsprojekter, været sparringspartner for ledelsesteams og undervist på diplomuddannelsen i ledelse ved VIA University College.

”Grunden til at CED nu tilbyder denne sparringsmulighed er, at jeg har interviewet forskellige uddannelsesledere og deres nærmeste ledere. Ud fra den data jeg har indsamlet, kan jeg se, at både uddannelseslederne og deres nærmeste ledere efterspørger sparring – gerne med en neutral, ekstern sparringspartner,” fortæller Sanna Lassen

Hun understreger samtidig sin rolle i sparringen:

”Jeg kommer ikke til at fortælle nogen, hvordan de skal gøre noget. Det vil være en refleksiv dialog om ideer eller problemstillinger.”

Et værdsat tilbud om refleksiv dialog

Christiane Marie Høvring er lektor ved Institut for Virksomhedsledelse. Hun ser det nye tilbud om sparring som en kærkommen mulighed for at få et nyt perspektiv på sin rolle som uddannelsesleder:

”Jeg synes, at det vil være et privilegie at få mulighed for at tale med en forsker i uddannelsesledelse, som også har praktisk erfaring med det, men som samtidig ikke er en del af min hverdag. Jeg ser sparringen som en værdifuld måde at få et eksternt perspektiv på min rolle som koordinator, som giver plads til refleksion, og som kan hjælpe mig med at videreudvikle mine kompetencer,” konstaterer hun.

Ud over sin undervisning og forskning har Christiane Marie Høvring varetaget en række forskellige uddannelsesledelsesroller, blandt andet som linje- og programkoordinator. Med sin erfaring i at navigere i disse roller, vurderer hun således, at den nye sparringsmulighed kan vise sig særdeles relevant.

Kursus for dem, der gerne vil gå i dybden med uddannelsesledelse

Christiane Marie Høvring er tidligere kursist på kurset Uddannelsesledelse, der er for medarbejdere med særligt ansvar for at koordinere og udvikle uddannelse og undervisning, men som ikke har noget formelt ledelsesansvar.

”Jeg har deltaget i en række forskellige uddannelsesledelseskurser uden for AU. Her har fokus været på mange forskellige typer af uddannelsesledelsesroller. Kurset Uddannelsesledelse var interessant, da det helt eksplicit sætter fokus på den særlige rolle man har, som eksempelvis programkoordinator eller linjekoordinator, og de muligheder og udfordringer, der ligger i en rolle, hvor man ikke har formelt ledelsesansvar,” fortæller hun.

Adspurgt i forhold til, hvilke elementer af kurset Christiane Marie Høvring fandt mest nyttige, peger hun blandt andet emner som kursusevaluering og mødefacilitering. Og så fremhæver hun især kursusemnet om forventningsafstemning, som et værdifuldt tema i forhold til at navigere og indgå i interaktion med mange forskellige interessenter:

”Det særlige ved mine roller som koordinator er, at jeg fokuserer på at understøtte koordinering og udvikling af uddannelser gennem samarbejde med en bred vifte af interessenter. Der er jo både de studerende, de andre undervisere – som også er ens kollegaer – den formelle ledelse, administrationen og de eksterne samarbejdspartnere og aftagere, der er knyttet til uddannelserne. Forventningsafstemning er en afgørende forudsætning for at kunne udfylde rollen som koordinator effektivt, og netop dette element er et centralt fokus på kurset.”

Sådan kommer du videre

Står du med behov for sparring i relation til din rolle som uddannelsesleder? Eller ønsker du at vende konkrete ideer eller tiltag i relation til din ledelsespraksis?

  • Kontakt Sanna Lassen på sanna@au.dk eller +45 93 50 82 41.

Er du professor eller lektor, der gerne vil dykke yderligere ned i rollen som uddannelsesleder?