Aarhus Universitets segl

Kollegial sparring: Indbyrdes observation og feedback

Indbyrdes observation og feedback er en kollaborativ arbejdsform, hvor to kolleger observerer og giver feedback på hinandens undervisning. Fokus for observationen og feedbacken er underviserens egen problemstilling og ønske om kollegial sparring med kollegaobservatøren på et bestemt pædagogisk aspekt af undervisningen. Der er altså ikke tale om kompetencevurdering, men snarere kompetencespejling (Christensen, 2023), som skal stimulere underviserens refleksive praksis.

Denne form for kollegial sparring fungerer bedst, når begge undervisere er interesserede i at lære af både at observere den andens undervisning og modtage feedback på egen undervisning.


Formøde (20-30 minutter)

De to undervisere aftaler:

  • hvad der skal observeres
  • hvor og hvornår observationerne skal finde sted
  • hvor og hvornår feedbacken skal finde sted
  • hvorfor netop denne undervisning er valgt som genstand for observation
  • hvad der skal være det pædagogiske fokus

Observation af undervisning (45 minutter)

Den ene kollega er observatør og den anden underviser:

  • kollegaobservatøren kan, afhængigt af det pædagogiske fokus, kigge efter
    • hvordan underviseren introducerer opgaver, aktiviteter eller faglige emner for de studerende
    • hvad underviseren gør for at understøtte, at de studerende forstår instruktion og forklaringer
    • hvordan underviseren gør stoffet relevant og meningsfuldt for de studerende at lære
    • hvordan de studerende deltager i undervisningen (stiller spørgsmål, løser opgaver, diskuterer problemstillinger etc.)
    • hvordan underviseren arbejder med feedback
    • hvad underviseren gør hvis tingene ikke falder ud som planlagt
  • kollegaobservatøren tager noter med konkrete eksempler i overensstemmelse med det aftalte fokus
  • noterne overrækkes til underviseren efterfølgende

Feedback (45 minutter)

Feedback ved hjælp af en refleksiv dialog, hvor begge kolleger på skift byder ind med undersøgende spørgsmål og konkret feedback (se: Feedbackguide).


Rollebyt

Herefter bytter man roller og gentager hhv. observation og feedback.


Ideelt set foregår observation af og feedback til underviseren på samme dag, så indtryk og overvejelser er frisk i erindringen. Derfor kan det være en god idé at fordele hele forløbet over tre dage med tid til forberedelse og justering imellem de tre dage. 

  • Den første dag mødes de to kolleger til formøde.
  • Den anden dag er ene kollega underviser og den anden er kollegaobservatør.
  • Den tredje dag bytter man roller.

Etablering af tillid og brug af feedbackguide

Forskningen om kollegial sparring har vist, at etablering af tillid i forhold til at blive observeret og tiltro til kollegaobservation som pædagogisk kompetenceudviklingsmetode øges markant, når observationer gentages regelmæssigt og ikke kun bliver et engangstilfælde (de Lange & Wittek, 2023).

Tidligere har der eksisteret en opfattelse af feedback som en proces, der består af en aktiv og en passiv del, hvor det aktive er at give feedback til en “passiv” modtager. Flere forskere peger dog på, at dette ikke er retvisende, og at det at modtage feedback også er en aktiv handling (Møller, 2023). Feedback fører, i det øjeblik man modtager den, til en aktiv vurdering af den og giver anledning til en refleksion over, om det er noget, man vil arbejde med. Dermed kan feedbacken være et afsæt for at planlægge og udføre en ændring i ens adfærd og udvikling. Denne bearbejdning af feedback har siden fået betegnelsen ”feedback literacy” (Esterhazy et al., 2023; Møller, 2023).

Feedbackguide

Denne feedbackguide kan være med til at øge udbyttet af feedbackprocessen. Læg mærke til, at kollegaobservatør indleder feedbacken og at underviser følger op på feedbacken ved at spørge uddybende ind til yderligere refleksioner.


Kollegaobservatør (indleder feedbacken)

  1. Hvad er din egen oplevelse af… (det pædagogiske fokus)…?
  2. Jeg observerede at…, og det var godt fordi…
  3. Jeg observerede også at…, og der undrer mig fordi …
  4. Hvad vil du overveje til næste gang?
  5. Jeg vil foreslå at du…

Underviser (følger op på feedbacken)

  1. Hvad er din oplevelse af… (her kan underviser spørge ind til nye aspekter eller bede om uddybende feedback)?
  2. Hvad inspirerede dig og hvorfor?
  3. Hvad undrede dig og hvorfor?
  4. Hvad vil du overveje at bruge i din egen undervisning?
  5. Hvad vil du råde mig til at gøre?

Anvendt litteratur inden for dette tema

  • Christensen, M. K. (2023). Hvordan bliver jeg en god medicinsk underviser? In M. K. Christensen & L. B. Kjær (Eds.), Medicinsk Didaktik: En guide til lægen som underviser (Vol. 1, pp. 32-51). FADL's Forlag.

  • de Lange, T., & Wittek, L. (2023). Faculty Peer Group Mentoring in Higher Education: Developing Collegiality Through Organised Supportive Collaboration (1 ed., Vol. 61). Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37458-6

  • Esterhazy, R., de Lange, T., & Damşa, C. (2023). Performing teacher feedback literacy in peer mentoring meetings. Assessment and evaluation in higher education, 48(2), 227-240. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1980768

  • Møller, J. E. K., Kristian; Malling, Bente. (2023). Feedback - hvordan tilrettelægges og gennemføres forskellige former for feedback i klinisk undervisning? In M. K. K. Christensen, Louise Binow (Ed.), Medicinsk didaktik: En guide til lægen som underviser (pp. 245-260). FADL's Forlag.