Aarhus Universitets segl

Kollegial sparring: Det reflekterende team

Det reflekterende team er en struktureret gruppesamtale, som giver mulighed for individuel og organisatorisk læring (Madsen, 2016). Samtalen udfolder sig på to niveauer: 1) en samtale mellem en fokusperson og interviewer, der omhandler en situation, udfordring eller problem, som fokuspersonen ønsker nye perspektiver på; 2) en samtale i det reflekterende team til stede, som består af 3-4 kolleger. Deres funktion er at bidrage med perspektiver, idéer og løsninger på den problemstilling, som fokuspersonen har udvalgt, hvormed fokuspersonen bliver klogere på sin opfattelse af problemstillingen og opnår nye perspektiver og handlemuligheder.

Det reflekterende team kan forstås som en tænketank, der udvider fokuspersonens refleksioner om problemstillingen og tager udgangspunkt i filosofien om, at flere hjerner tænker bedre end en (Den Danske Scenekunstskole). På denne måde bidrager det reflekterende team til, at den refleksive samtale skaber flere perspektiver og idéer om en problemstilling, end det er muligt i en samtale med kun to samtalepartnere.

Gennemførelse af øvelsen og spørgeteknik

Fysisk arrangeres samtalen, så fokusperson og intervieweren sidder overfor hinanden, mens det reflekterende team er placeret bag fokuspersonen, så de ikke har øjenkontakt. Opstillingen kan virke kunstig, men den er med til at skabe ro og fokus hos fokuspersonen.

Samtalen varer ca. 45-60 minutter afhængigt af mulig tidsramme og problemstillingen og forløber i fire faser, som veksler mellem at lytte, reflektere og spørge.


Fase 1

Intervieweren spørger ind til fokuspersonens udfordring.


Fase 2

Intervieweren giver ordet til det reflekterende team, som går i gang med at reflektere over det, de har hørt.


Fase 3

Intervieweren genoptager samtalen med fokuspersonen med afsæt i, hvad det reflekterende team har sagt og talt om. Intervieweren spørger: ”Hvilke nye overvejelser og perspektiver har det reflekterende teams input givet anledning til at tænke over?”


Fase 4

Intervieweren afslutter samtalen og inviterer til en fælles drøftelse om, hvad samtalen har bidraget med.


Interviewerens vigtigste opgave er at være lyttende og stille uddybende spørgsmål, hvor det reflekterende teams opgave er at reflektere over den problemstilling, fokuspersonen præsenterer. Det reflekterende team observerer og tager noter i fase 1, og fokuspersonen lytter til feedback og idéer fra det reflekterende team i fase 2. I fase 2 taler det reflekterende team om-og-ikke-til og uden øjenkontakt med hverken interviewer eller fokusperson (Madsen, 2016).

I fase 3 guider perspektiverne fra det reflekterende team, interviewerens opfølgende spørgsmål til fokuspersonen (Karlshoej & Co., 2021).

I fase 3 og 4 selekterer fokuspersonen suverænt i de udsagn, som kommer fra det reflekterende team, og teamet accepterer at fokuspersonen måske ikke – måske endda sjældent – responderer på alle ”guldkornene” (Madsen, 2016).


Inspiration til spørgsmål fra interviewer

Fase 1

  • Hvad kunne du tænke dig at snakke om/få hjælp til?
  • Prøv at uddybe det lidt mere…
  • Hvad er det vigtigste for dig?
  • Hvordan tænker andre om problemet?
  • Hvilke dilemmaer oplever du?
  • Hvad håber du, der vil ske?

Fase 3

  • Hvad har du lært ved at lytte til det reflekterende team?
  • Hvilke nye perspektiver og tanker har det reflekterende teams input givet anledning til?

Inspiration til refleksioner fra team

Fase 2

  • Jeg tænker, om fokuspersonen har overvejet at...
  • Kunne det være en mulighed for fokuspersonen at...
  • Jeg er nysgerrig på...
  • Det er interessant, at fokuspersonen nævner...
  • Jeg overvejer, hvad det ville gøre for fokuspersonen, at...

Anvendt litteratur inden for dette tema