Den reflekterende undersøgelse er en kollegial sparring med afsæt i to praksisser:
Helt konkret er den reflekterende undersøgelse en reflekterende samtale om et konkret datamateriale med henblik på at udforske og blive klogere på ens undervisning (Christensen, 2023).
Formålet med den reflekterende undersøgelse er, at en kollega hjælper en anden kollega med at komme frem til en forståelse af situationen, som kan give nye eller bedre handlemuligheder som underviser. Den reflekterende undersøgelse kan også gøre kollegaen mere bevidst om de grundlæggende pædagogiske værdier eller principper, som er styrende for vedkommendes pædagogisk valg og for hvad vedkommende anser som meningsfuld undervisning og uddannelse (Felten, 2013).
Eksempler på datamaterialer er:
To kolleger afsætter ca. 30 minutter i kalenderen til at mødes. Forud for mødet har den kollega, som inviterer til den reflekterende undersøgelse, delt konkrete datamateriale med den kollega, som inviteres. Den reflekterende undersøgelse består af tre faser:
Denne iscenesættelse kræver, at man er opmærksom på at få brugt tiden fornuftigt i forhold til at komme i dybden med udforskningen af den pædagogiske problemstilling og undersøgelsen af datamaterialet.
Inden mødet har du indsamlet data og produceret materiale om din undervisning.
Du inviterer en kollega til et 30-minutters møde om en sag, et dilemma, en situation eller idé, som du ønsker at undersøge nærmere.
Du beskriver sagen og viser kollegaen dit datamateriale.
Din kollega engagerer sig i din undersøgelse fra et professionelt standpunkt med fokus på pædagogiske aspekter.
Du afrunder mødet og fortæller kollegaen hvordan mødet har hjulpet dig.
Du og din kollega kan arrangere at mødes igen, når du er kommet videre med de aspekter som samtalen har medført.
Kollega med datamateriale:
”Tak for at du vil mødes med mig og snakke om undervisning. Vi har en halv time og jeg vil gerne reflektere sammen med dig om en bestemt situation/en særlig udfordring/et aktuelt dilemma, som jeg er optaget af. Kort fortalt handler det om…”
Kollega med datamateriale:
I undersøgelsen af sagen kan kollegaen, som er inviteret, anvende god spørgeteknik og aktiv lytning, f.eks.:
Kollega med datamateriale: