Aarhus Universitets segl

Kollegial sparring: Mentorforløb

Mentoring er et udviklende samarbejde mellem to mennesker med forskelligt erfaringsgrundlag, hvor begge parter kan opnå ny læring og personlig vækst (Poulsen, 2023). Ud fra samtalerne mellem mentor og mentee kan begge blive inspireret og få nye indsigter og perspektiver, der kan bygges videre på, for at finde egne svar og løsninger.

I den moderne tilgang til mentoring er mentor en fortrolig læringspartner og ikke en bedrevidende senior. Derfor er der i moderne mentoring fokus på, at både mentor og mentee lærer noget nyt om sig selv og hinanden (Poulsen, 2023). Et mentor-mentee-samarbejde kan være udbytterigt på flere områder: personlig udvikling, faglige kompetencer, karriereudvikling, kulturforståelse, videndeling, netværk, samt aktiv lytning.

Mentoring er et gensidigt forhold med fokus på at give og modtage. En mentor-mentee-samtale er en dialog mellem to ligestillede med henblik på at diskutere forskellige emner og spørgsmål (professionelle såvel som personlige), hvor begge parter er mentalt til stede og åbne for dialog (Hejlsvig, 2017).

Det er vigtigt at bemærke, at et mentorprogram har en bestemt varighed, start- og slutdatoer, en klar rollefordeling og et særligt fokus. Et mentorforløb varer typisk 8-12 måneder med minimum 5 møder i forløbet. Det anbefales at et møde – en mentorsamtale – varer 1-1½ time.

Når mentor og mentee er blevet enige om mål og rammer for forløbet, anbefales det at udarbejde og underskrive en aftale. Du kan finde et forslag til aftale på AU’s hjemmeside om mentoring.

6 fokuspunkter for mentorsamtalen


1. Der skal være noget på spil

Emnet, som mentee kommer med til samtalen, skal være vigtigt og betydningsfuldt for mentee. Mentor kan hjælpe mentee i gang med at undersøge nye tanker, følelser og handlinger.


2. Find fokus for samtalen

Der kan være forskel på, hvad mentor og mentee opfatter som det vigtigste i samtalen. Afstem fra start, hvor fokus for samtalen skal være: personlig, professionelt, relationelt?


3. Hvordan taler vi om det?

I mentorsamtalen kan begge parter med fordel skynde sig langsomt og være optaget af at undersøge og udforske elementerne i mentees udfordring.


4. Fra ord til handling

I kan udforske, hvilke handlemuligheder samtalen kan føre til. Mentee kan gøre sig klart, hvad samtalen har af konsekvenser, og hvilke beslutninger og handlinger mentee ønsker at gøre, når samtalen er slut.


5. Tag ansvar for samtalen

Husk på, at mentor har ansvaret for samtaleprocessen og de metoder, som der bliver anvendt i samtalerne. Mentee har ansvar for at tage initiativ til møder og beslutte, hvilke emner der skal drøftes, og for selv at bearbejde samtalen efter møderne og forberede sig mellem møderne.


6. Hold fokus på arbejdsliv

Vær fra start tydelige omkring, hvad mentorsamtalen skal dreje sig om, og hvad der skal andre steder hen. Det overordnede fokus for mentorsamtalen er arbejdslivet. Når andre emner berøres, så spørg, hvad det har af betydning for arbejdslivet.


Hvad er en mentor?

En mentor er en, der har en ægte interesse i at hjælpe andre og give dem det nødvendige rum til personlig udvikling. Som mentor sætter du dig selv i en position, der gør dig i stand til at lytte, observere, stille spørgsmål, udfordre mentee og forblive nysgerrig.

En mentor sætter sig i mentee’s sted og hjælper vedkommende på den bedst mulige måde. En mentor kan bidrage med viden fra sin egen kontekst eller karrierevej, men skal ikke ses som et orakel, der fortæller mentee, hvad vedkommende skal gøre. Både mentor og mentee skal ses som ligeværdige, der kan lære af hinanden.

Som samtalepartner er du også mentees læringspartner. Som læringspartner mestrer du kunsten at vurdere, hvornår ’du skal gå foran’ mentee, og hvornår det er bedst ’at gå ved siden af’. Går du foran, stiller du udforskende spørgsmål, så mentee bliver klogere på sig selv. Spørg f.eks., ”hvorfor er det her emne vigtigt for dig?” Når du ’går ved siden af’, støtter og opmuntrer du mentee. Det sker gennem anerkendelse og nogle gange ved, at du deler dine egne erfaringer.

Som mentor har du ansvar for:

  • at afstemme forventninger fra start
  • at fungere som sparringspartner og dele din erfaring med din mentee
  • at sikre samtaleprocessen på møderne
  • at forberede dig på, hvad rollen som mentor indebærer.

Hvad er en mentee?

En mentee er en person, der af forskellige årsager vælger at indgå i et forhold med en mentor. Det kan være, fordi mentee mangler viden eller input på et specifikt område, eller fordi de føler sig usikker og har brug for et neutralt læringsrum samt råd fra nogen uden for deres familiekreds, lærere, venner, kollegaer etc.

En mentee kan trække på en mentors erfaring og inspiration – både personligt og professionelt. En mentee er en person, der tager sin fremtid alvorligt og er interesseret og villig til at udvikle sig og lære. En mentee er også en person, der er parat til at dele sin læring med mentoren.

Som mentee har du ansvar for

  • at kontakte mentor for at aftale dato for det første møde
  • at møde forberedt op til møderne og at afsætte tid efter mødet til refleksion og bearbejdning
  • at tilpasse dig mentors tidsramme og ønsker til, hvor I skal mødes.

Anvendt litteratur inden for dette tema