1-1 kollegial sparring er en 10 minutters fokuseret dialog mellem to kolleger, hvor den ene kollega har en overvejelse om sin undervisning eller vejledning, som vedkommende gerne vil tale om, mens den anden kollega indtager en opmærksomt lyttende og nysgerrig position med henblik på at hjælpe kollegaen videre med sine overvejelser. På den måde minder 1-1 kollegial sparring om principperne i coaching (Stelter & Eiberg Hansen, 2006).
1-1 kollegial sparring er inspireret af ”humble inquiry” (Schein & Schein, 2021), som helt enkelt er en undersøgende samtale kendetegnet ved en lyttende, nysgerrig og åben position hos den person i samtalen, som er blevet bedt om at lytte til den anden person. Humble inquiry er en adfærd, som kommer ud af respekt og et ønske om at øge kvaliteten af samtalen ved at stimulere til større åbenhed og deling af opgaverelevant information.
1-1 kollegial sparring er derfor ikke feedback, men en refleksiv dialog (Stelter & Eiberg Hansen, 2006), hvor en kollega først og fremmest lytter og spørger opmærksomt ind til en anden kollegas fortælling om en situation , og dernæst hjælper kollegaen med at forstå og lære af situationen. Her skal man ikke agere ekspert og give velmenende råd indenfor det emne, som samtalen drejer sig om. Man skal give tænketid i samtalen fremfor at være bange for pauserne. Pauser er gode til refleksion.
Selvom 1-1 kollegial sparring er en yderst uformel metode – eller rettere, adfærd – skal den alligevel rammesættes for at kunne anvendes professionelt. Derfor kan man med fordel italesætte at ”nu laver vi kollegial sparring de næste 10 minutter og lader ikke andre ting (mobil m.m.) forstyrre os”. Det gør det lettere at træde ind i de roller, som angivet nedenunder. Se også kapitel 2 i bogen ”Medicinsk Didaktik” (Christensen & Kjær, 2023).