Kollegial sparring: 1-1 kollegial sparring

1-1 kollegial sparring er en 10 minutters fokuseret dialog mellem to kolleger, hvor den ene kollega har en overvejelse om sin undervisning eller vejledning, som vedkommende gerne vil tale om, mens den anden kollega indtager en opmærksomt lyttende og nysgerrig position med henblik på at hjælpe kollegaen videre med sine overvejelser. På den måde minder 1-1 kollegial sparring om principperne i coaching (Stelter & Eiberg Hansen, 2006).

1-1 kollegial sparring er inspireret af ”humble inquiry” (Schein & Schein, 2021), som helt enkelt er en undersøgende samtale kendetegnet ved en lyttende, nysgerrig og åben position hos den person i samtalen, som er blevet bedt om at lytte til den anden person. Humble inquiry er en adfærd, som kommer ud af respekt og et ønske om at øge kvaliteten af samtalen ved at stimulere til større åbenhed og deling af opgaverelevant information.

1-1 kollegial sparring er derfor ikke feedback, men en refleksiv dialog (Stelter & Eiberg Hansen, 2006), hvor en kollega først og fremmest lytter og spørger opmærksomt ind til en anden kollegas fortælling om en situation , og dernæst hjælper kollegaen med at forstå og lære af situationen. Her skal man ikke agere ekspert og give velmenende råd indenfor det emne, som samtalen drejer sig om. Man skal give tænketid i samtalen fremfor at være bange for pauserne. Pauser er gode til refleksion.

Selvom 1-1 kollegial sparring er en yderst uformel metode – eller rettere, adfærd – skal den alligevel rammesættes for at kunne anvendes professionelt. Derfor kan man med fordel italesætte at ”nu laver vi kollegial sparring de næste 10 minutter og lader ikke andre ting (mobil m.m.) forstyrre os”. Det gør det lettere at træde ind i de roller, som angivet nedenunder. Se også kapitel 2 i bogen ”Medicinsk Didaktik” (Christensen & Kjær, 2023).

10 minutters 1-1 kollegial sparring

Tjek ind (1 minut)

• En kollega tager initiativet og rammesætter til samtalen.
  • For eksempel: Kollega 1: “Har du lige 10 minutter? Der er noget, jeg har tænkt på”. Kollega 2 svarer: “Ja, jeg vil gerne lytte i 10 minutter nu”, eller “Ja, jeg vil gerne lytte lidt senere i dag, hvis det kan passe”.
  • Det er en vigtig rammesætning af samtalen, at den ikke skal tage for lang tid, men samtidig er fokuseret og opmærksom.

”Humble inquiry” (7 minutter)

• Kollega 2 lytter nysgerrigt og åbent til kollega 1’s tanker og overvejelser og spørger ydmygt ind til mulige eftertanker og forståelser.
  • For eksempel: “Jeg er nysgerrig på, hvad du tænker om din rolle i situationen”, eller “Hvis du kigger fra en anden vinkel, hvad ser du så?”

Tjek ud (2 minutter)

• Kollega 2 spørger, hvordan samtalen har hjulpet kollega 1 videre.
  • For eksempel: “Når du kigger frem, hvad ser du så?”, eller “Det, vi har snakket om nu, hvad fortæller det dig om, hvad du skal gøre nu?”.
  • Kollega 1 opsummerer samtalen og skitserer evt. ændringer i praksis.

Anvendt litteratur inden for dette tema

• Christensen, M. K., & Kjær, L. B. (2023). Medicinsk didaktik : en guide til lægen som underviser (1. udgave. ed.). FADL.
  • Schein, E. H., & Schein, P. A. (2021). Humble inquiry : the gentle art of asking instead of telling (Second edition, revised and expand ed.). Berrett-Koehler Publishers.
  • Stelter, R., & Eiberg Hansen, S. (2006). Coaching - læring og udvikling (1. udgave. ed.). Psykologisk Forlag.