Workshop: Teachers learning together

Professor Wesley Shumar besøger CED. I den forbindelse afholder han denne workshop med fokus på kollaborativ læring, både som en central måde at arbejde med ideer fra social læringsteori, men også som en måde til at skifte undervisningens fokus fra individuel til gruppebaseret.

Foto af workshopaktivitet
Workshoppen har bl.a. fokus på fremmelse af gruppelæring. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Dato: Onsdag den 6. september 2023 kl. 13.30-15.00

Sted: Centre for Educational Development, Trøjborgvej 82-84, bygning 1910, lokale 228

Tilmelding: Tilmeld dig via dette link (tilmeldingsfrist: 28. august 2023)

Målgruppe: Undervisere på AU og CED-medarbejdere

Workshoppen holdes af professor Wesley Shumar, Department of Communication, Drexel University, Philadelphia, USA.

Denne workshop fokuserer på kollaborativ læring både som en central måde at arbejde med ideer fra social læringsteori, men også som en måde til at skifte undervisningens fokus fra individuel til gruppebaseret. Ideer om gruppekognition vil blive undersøgt. Fra et praktisk perspektiv vil workshoppen også fokusere på, hvordan man praktisk strukturerer samarbejde i grupper, så  gruppelæring fremmes.

En af måderne, hvorpå undervisere kan facilitere studentercentreret læring, er ved at engagere sig i gruppeprojekter og gruppearbejde. Men ofte er både undervisere og studerende utilfredse med kollaborativt arbejde, hvor de studerende frygter ubalancen i deltagelse og engagementet i gruppen, og underviserne er bekymrede for, hvordan de kan måle deltagelse og læring. Et af problemerne er, at gruppearbejde og kollaborativt arbejde ofte er uhensigtsmæssigt tilrettelagt for de studerende.

I denne workshop vil vi udforske forskellige måder at tilrettelægge kollaborativt arbejde på, så alle har en rolle, og disse roller ændrer sig over tid, hvilket giver de studerende mulighed for at opleve forskellige aspekter af arbejdet. Samtidig vil vi udforske strukturer, der er åbne nok til at give de studerende mulighed for at tilføje deres egne kreative ideer og perspektiver, og hvor alle får en plads inden for kollaborativ læring.

Barkley, E. F., Cross, K. P., & Major, C. H. (2014). Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. John Wiley & Sons.

Workshoppen er med fysisk tilstedeværelse, og den afholdes på engelsk.