Fra forskning til et undervisningssamarbejde
Det, der begyndte som de studerendes voksende interesse for viden om bæredygtighed, udviklede sig til et værdifuldt samarbejde om undervisning mellem ph.d.-studerende Frederik Nordtorp Kristiansen og lektor Giuseppe Abbiati. I denne artikel ønsker vi at fremhæve deres arbejde som en potentiel praktisk inspiration til, hvordan samarbejde om undervisning kan fremme innovative læringsaktiviteter.
I takt med, at verden bevæger sig mod grønnere energiløsninger, tiltrækkes de studerende på Institut for Byggeri og Bygningsdesign i stigende grad af fag, der kan forberede dem på en karriere inden for bæredygtig energi.
“Hvert semester er der mange kandidatstuderende, der gerne vil skrive speciale om vindmøller. Det er et meget populært emne. De vil gerne arbejde med vindmøller, fordi det er en del af den grønne omstilling og grøn energi. Og for at kunne arbejde inden for dette område har man brug for særlige kompetencer, som er svære at tilegne sig uden for universitetet. Derfor bruger de denne mulighed til at styrke deres teoretiske baggrund inden for emner som multibody dynamics," forklarer Giuseppe Abbiati.
Giuseppe Abbiati er lektor og sektionsleder ved Structural Engineering på Institut for Byggeri og Bygningsdesign. Han forsker blandt andet i udvikling af nye testkoncepter for vindmøllekomponenter.
For at imødekomme de studerendes voksende interesse for vindmøller og multibody dynamics, besluttede Giuseppe Abbiati at alliere sig med ph.d.-studerende Frederik Nordtorp Kristiansen, for at udbyde et kursus, der kunne opfylde den stigende efterspørgsel.
Som kandidatstuderende havde Frederik Nordtorp Kristiansen selv tidligere deltaget i et lignende – om end nu ikke længere eksisterende – kursus om et nært beslægtet tema. Derudover, da hans nuværende ph.d.-forskning er dedikeret til netop kursets emne, var det en perfekt mulighed for at udvikle sine undervisningskompetencer, samtidig med at han arbejdede på sit ph.d.-projekt.
At bringe undervisning og forskning endnu tættere sammen
Det resulterende i kurset Modeling and Testing of Wind Turbines. Her lærer de studerende, hvordan man udvikler modeller til at analysere strukturen af vindmøller. Kursusindholdet giver også et overblik over, hvordan sådanne modeller valideres gennem eksperimenter.
"Kurset er udviklet på baggrund af det arbejde, som Frederik og jeg har lavet sammen. Normalvis underviser jeg alene på andre kurser, der handler om mere standardiseret viden. Det her er første gang, hvor der er et klart overlap med min forskning, og hvor jeg samarbejder med nogen, der er fuldt ud dedikeret til netop dette emne. Hvilket er fantastisk, for i sidste ende er målet selvfølgelig at tilbyde forskningsbaseret undervisning," siger Giuseppe Abbiati.
Giuseppe Abbiati beskriver samarbejdet således:
"Før holdundervisningen planlægger jeg, hvad jeg skal præsentere, og jeg fastlægger de opgaver, der skal udføres i forhold til udarbejdelsen af undervisningsmaterialer. Derefter deler Frederik og jeg arbejdet mellem os. For eksempel laver Frederik eksempler på bestemte metoder. Til holdundervisningen står jeg for undervisningen, og Frederik hjælper de studerende med opgaverne," forklarer Giuseppe Abbiati.
Således varetager Giuseppe Abbiati det meste af undervisningen på kurset Modeling and Testing of Wind Turbines, mens Frederik Nordtorp Kristiansen spiller en assisterende rolle. Dog tog Frederik Nordtorp Kristiansen føringen i forbindelse med et specifikt kursustema, hvor han stod for undervisningen og udviklede en dertilhørende læringsaktivitet.
Science Teaching-kurset skaber grobund for kursusudvikling
Samarbejdet tog sin begyndelse samtidig med Frederik Nordtorp Kristiansens deltagelse i Science Teaching, et kompetenceudviklingsprogram, der udbydes af CED for ph.d.-studerende ved Faculty of Natural Sciences og Faculty of Technical Sciences.
På Science Teaching-kurset fik Frederik Nordtorp Kristiansen til opgave at designe og gennemføre en undervisningssession for at udvikle sine evner som underviser. For at gøre temaet for undervisningssessionen så relevant som muligt, benyttede Frederik Nordtorp Kristiansen og Giuseppe Abbiati lejligheden til at tage fat på et emne, som de mente manglede i den overordnede kursusstruktur for Modeling and Testing of Wind Turbines:
"Jeg snakkede med Giuseppe om, hvad jeg skulle forsøge at lave en undervisningssession om, og vi drøftede blade element momentum-teori," forklarer Frederik Nordtorp Kristiansen.
"På Science Teaching-kurset havde de vist os forskellige kreative undervisningsaktiviteter. Jeg var lidt skeptisk med hensyn til, om de ville fungere. Men jeg prøvede en 'strip sequence'-aktivitet på en gruppe studerende og det fungerede overraskende godt," fortæller han.
'Strip sequence'-aktiviteten går ud på at opdele en proces eller et koncept i separate dele – såkaldte 'strips' – og bede de studerende om at genskabe den korrekte rækkefølge eller sekvens. Aktiviteten styrker læringen ved at fremme logisk tænkning og teste de studerendes forståelse af en proces.
"Først lavede jeg en generel introduktion til blade element momentum-teori. Blade element momentum-teori er en meget trin for trin-tilgang. Så jeg printede teorien på et stykke papir, klippede det i stykker og bad de studerende at finde ud af, hvordan stykkerne passede sammen og i hvilken rækkefølge de skulle placeres. Jeg fik god feedback på sessionen, og det var en fin måde at variere undervisningen og læringsaktiviteterne på," forklarer Frederik Nordtorp Kristiansen.
Udvikling af kompetencer og øget selvtillid
Erfaringerne fremhævede de gensidige fordele ved at samarbejde om undervisningen. Frederik Nordtorp Kristiansen udviklede sine undervisningsevner ved at tage praktisk ejerskab over en kursussession, mens Giuseppe Abbiati udforskede nye måder at dele ansvaret for kursusplanlægningen, hvilket sikrede en engagerende og varieret læringsoplevelse for de studerende.
"Jeg lærte meget gennem dette samarbejde. Det er en perfekt balance: at få hjælp til undervisningen i stedet for at være helt alene og bruge uhensigtsmæssig lang tid på forberedelse til undervisningen. I starten syntes jeg, det var lidt overvældende at skulle udvikle en kursussession alene, men det gik fint og gjorde mig mere sikker i mine evner," konkluderer Frederik Nordtorp Kristiansen.
"Det er rart, at jeg kan uddelegere udviklingen af kursuselementer. At Frederik skulle lave denne opgave, som en del af sin deltagelse i Science Teaching-kurset, tvang mig til at tænke over, hvordan vi kunne samarbejde og fordele arbejdet. Det var en nyttig øvelse for mig at skulle præcist definere, hvad der var rimeligt at levere," tilføjer Giuseppe Abbiati.
Vil du udvikle din undervisning?
Hvis du er blevet inspireret af den beskrevne samarbejdsbaserede tilgang, tilbyder CED en række kurser, der kan hjælpe dig i gang, hvis du ønsker at gentænke eller justere din undervisning.
Visse kurser er skræddersyet til forskellige karriereniveauer, lige fra kurser for studenterundervisere til kurser designet til senior VIP.