Skræddersyet blended learning-tilbud til erfarne underviserteams
Blended learning kan øge de studerendes aktivitetsniveau og engagement både før og under undervisningen samt skabe mere fleksibilitet. CED tilbyder nu skræddersyede kompetenceudviklingstilbud om blended learning for større og mindre underviserteams.
Blended learning er en undervisningsform, der kombinerer klassisk fremmødeundervisning og online undervisning. Undervisningsformen har en række fordele, blandt andet at de studerende får mere fleksibilitet og aktiveres i deres forberedelsestid.
Derfor udbyder CED nu et nyt kompetenceudviklingstilbud, hvor underviserteams bliver klædt på til at inddrage blended learning i deres undervisning. Tilbuddet henvender sig først og fremmest til senior VIP, men adjunkter eller undervisergrupper, hvor en senior VIP har ansvaret, kan også få tilbudt et skræddersyet forløb.
Hvorfor blended learning?
Janne Saltoft Hansen, chefkonsulent ved CED og medudvikler af forløbet, har sammen med sine kolleger interviewet en række undervisere på AU for at afdække deres udviklingsbehov. På baggrund af disse behov er blended learning-tilbuddet blevet skabt:
”Vores interviews viser, at langt de fleste undervisere primært har behov for hjælp til at motivere de studerende gennem aktiviteter i undervisningen. Blended learning kan aktivere de studerende både i deres forberedelsestid og i undervisningslokalet,” fortæller Janne Saltoft Hansen.
Et blended learning-forløb om blended learning
I forløbet vil der blive inddraget blended og online elementer, så underviserne selv afprøver og reflekterer over de blended learning-metoder, -værktøjer og -aktiviteter, som de lærer om undervejs.
Forløbet indledes med en introduktion, hvorefter deltagerne kan arbejde med deres egne projekter online og i fællesskab. Derudover består en stor del af forløbet i at reflektere over, hvordan man benytter blended learning i sin undervisning.
”Forløbet består af en mængde basisviden, men vi vil også gerne have deltagerne op på et refleksionsniveau, hvor de tænker i planlægning af deres egne undervisningsforløb. Vi vil lægge vægt på, at underviserne reflekterer over og evaluerer egen undervisning samt tænker i, hvordan de kan inddrage de studerende i udviklingen af undervisningen ved hjælp af blended learning, eksempelvis ved at inkorporere peer feedback eller få de studerende til selv at producere undervisningsvideoer,” forklarer Janne Saltoft Hansen.
Udviklingstilbud med fleksibilitet
Som det er tilfældet med blended learning, er fleksibilitet også et nøgleord i CED’s udviklingstilbud. Formålet er at skabe et format, hvor deltagerne ikke behøver at fjerne sig fra deres dagligdag. Der er dog ikke tale om en enkel kursusdag eller en kort session på tre timer:
”Det er et udviklingsforløb, som man skal regne med at bruge tid på. Men hvor meget tid man bruger kan justeres alt efter, hvor meget tid man har til rådighed. Der vil være kerneindhold, som man skal igennem for at sikre en fælles forståelse af koncepterne. Men der vil også være mulighed for at tilpasse forløbet,” fortæller Janne Saltoft Hansen.
Forløbet foregår i de underviserteams, som man normalt arbejder sammen med. Dermed har man en fælles forståelse for fagets indhold og nogen at sparre med, så man ikke står alene. Hvis man ikke umiddelbart har kolleger, der ønsker at deltage, vil kompetenceudviklingsteamet forsøge at parre undervisere fra forskellige afdelinger.
Vil du vide mere?
Du kan kontakte chefkonsulent Janne Saltoft Hansen på jsh@au.dk eller +45 21 84 45 30, hvis du vil høre mere om eller ønsker at benytte udviklingstilbuddet.