Aarhus Universitets segl

Sådan kan du gøre dit undervisningsmateriale mere tilgængeligt

At gøre undervisningsmaterialer mere tilgængelige for de studerende på Brightspace er en god idé, da det understøtter studerende med funktionsnedsættelser. Ved at tage nogle enkle hensyn kan du sikre, at dine materialer er tilgængelige for alle.

Et skærmbillede af Brightspaces tilgængelighedsværktøj, hvor der redigeres indhold i tekst. Skærmen viser en liste med tre sætninger, hvor hver sætning starter med et nummer efterfulgt af tekst. Der er en fejlmeddelelse øverst, der angiver, at den valgte tekst ligner en liste og derfor bør formateres således. Der er to knapper: "Ignore" (Ignorer) og "Repair" (Reparer), der giver mulighed for at rette fejlen.
Med Brightspaces indbyggede tilgængelighedstjekker kan du optimere dit layout, så det bliver mere læsbart for alle studerende.

Der kan være nogle områder, hvor dine studerende på nuværende tidspunkt benytter sig af en række hjælpemidler til gennemgang af pensum. Du kan hjælpe dem godt på vej ved at overveje digitalisering af tekst og tekstning af lyd.

Digitalisering af tekst

Hvis du gør hele pensum digitalt tilgængeligt, kan dine studerende med eksempelvis dysleksi eller synshandicap bruge oplæsningsprogrammer eller zoome ind på teksten. Fremfor selv at indscanne tekster, kan du forsøge at finde PDF-versioner i digitale biblioteker i stedet. Du kan også vælge at skrive tekst direkte i PowerPoints og dokumenter i stedet for at indsætte skærmklip.

Du kan finde en række gode råd til, hvordan du gør tekster mere tilgængelige her.

Studerende med synshandicap, der benytter oplæsningsprogrammer, kan have behov for at navigere i dokumenter. Derfor anbefales det, at du i Brightspace, ligesom du ville gøre i et almindeligt Word-program, konsekvent bruger overskriftstypografier fremfor eksempelvis at formatere overskrifter med fed og stor skrift.

Du kan få hjælp til at forbedre dit layout i Brightspaces indbyggede tilgængelighedstjekker. Når du optimerer dit layout, kan det samtidig også blive mere læsbart for alle studerende.

Tekstning af video og lyd

Hvis du benytter videoer i din undervisning, kan det være nyttigt, hvis de er tekstede, så eksempelvis studerende med hørehandicap kan læse med. Har du produceret dine egne videoer eller lydfiler, kan du bruge den indbyggede tekstningsfunktion i Panopto.

Ønsker du at bruge podcasts eller anden lyd i din undervisning, findes der en række transskriberingsværktøjer, og studerende med hørehandicap har sandsynligvis allerede adgang til disse. Men du kan yderligere understøtte deres læring ved at give dem adgang til lydmaterialet i god tid inden det skal bruges.

Her kan du få hjælp

Hvis du mangler hjælp til at gøre dine materialer i Brightspace mere tilgængelige, kan du læse på CED’s side om tilgængelighed af tekster på AU’s lærings- og eksamensplatforme.

Du er også velkommen til at ringe eller skrive til CED’s Brightspacesupport.

Indholdet fra denne artikel er baseret på AU Educates side tilgængelighed i Brightspace.

Du kan finde Brightspaces tilgængelighedserklæring her.