Dialog og tillid baner vejen for god AI-praksis
Ved Centre for Language Generation and AI forsker man i sprogmodeller og deres kreative og pædagogiske potentiale. CED har snakket med Rebekah Baglini, der er lektor i lingvistik og viceleder af centret. Hun kommer med en række anbefalinger til, hvordan man håndterer AI i et universitetspædagogisk perspektiv.
Centre for Language Generation and AI (CLAI) så dagens lys i 2023. På centret forsker de i grundlæggende sprogmodeller. Grundlæggende sprogmodeller er de modeller, der er trænet på store mængder tekstdata uden specifik specialisering til en bestemt opgave.
Ved CLAI ønsker man at undersøge disse modellers konsekvenser for forskningen inden for kognition og sprog, de etiske problemstillinger samt de kreative og pædagogiske potentialer i teknologien.
CLAI er placeret på Institut for Kommunikation og Kultur og har forskere fra blandt andet lingvistik, kognitionsvidenskab, litteratur og filosofi tilknyttet, som skal undersøge den nye og hastigt udviklende teknologi.
Sommerkursus som naturligt laboratorium
I sommeren 2023 afholdt Rebekah Baglini sammen med tre kolleger sommerkurset ’Artificial intelligence and co-creativity’ for førsteårsstuderende på Arts. Kursets formål var blandt andet at give de studerende forståelse for principperne og historien bag de såkaldte Large Language Models (LLM), som for eksempel ChatGPT.
Derudover var målet, at de studerende skulle få erfaring med at bruge LLM’er som redskab til at lave projekter sammen og til at hjælpe dem med deres skriveproces.
”Kurset fungerede som et naturligt laboratorium for os til at udforske de potentialer og faldgruber, der er i at undervise ’med’ generativ AI. Det blev et rum, hvor vi kunne undersøge udbredte bekymringer i forhold til de studerendes fejlagtige anvendelse af kunstig intelligens,” fortæller Rebekah Baglini.
Anbefalinger til ansvarlig AI-brug
En undersøgelse foretaget af Djøf i efteråret 2023 afslørede, at mere end halvdelen af de Djøf-medlemmer, som er studerende, har benyttet generative AI-skriveassistenter på deres studie. Men det er stadig en ny verden at færdes i, og det kan være svært at følge med:
”Det er stadig en udfordring for universiteterne at forberede de studerende ordentligt til at benytte de nye teknologier effektivt og samtidig bevare den akademiske integritet,” fortæller Rebekah Baglini.
Hun peger derfor på en række anbefalinger, der bygger på erfaringerne fra sommerkurset og hendes egen forskning:
”Anbefalingerne pointerer vigtigheden i at engagere de studerende i åbne dialoger om læringsmål og til at meddefinere ansvarlig AI-brug i kontekstspecifikke rammer,” forklarer Rebekah Baglini.
Hun pointerer blandt andet, at LLM-politikker ikke kan være en one size fits all-løsning:
”Hvad der er berettiget og ikke berettiget vil variere på tværs af discipliner og kontekster. Det vil på et kursus på Technical Sciences måske være mere acceptabelt at bruge LLM som skriveassistent til en forskningsrapport, der rummer mange formler, mens det er anderledes på et humanistisk, skrivefokuseret kursus,” forklarer hun.
Hun mener, at fakulteterne skal være tydelige i deres studieregler og læringsmål om, hvad der vurderes som acceptabel og etisk forsvarlig brug af LLM’er. Hun anbefaler, at regulering af brugen af LLM'er er baseret på kommunikation og tillid og forklarer, at den software, der efter sigende kan detektere AI-genereret tekst ikke er pålidelig:
”Softwaren kan bevirke, at de studerende gøres til modspillere og fejlagtigt beskyldes for at snyde. Flere amerikanske universiteter er derfor også begyndt at undlade at benytte detektionsværktøjerne. Selv OpenAI, skaberen af ChatGPT, lukkede sin detektor på grund af dens utilstrækkelige præstation,” fortæller Rebekah Baglini.
I stedet anbefaler hun, at man giver de studerende mulighed for handlefrihed i deres uddannelsespraksis og læring, fremfor at skabe et modsætningsforhold mellem undervisere og studerende baseret på mistillid.
En nøglefærdighed på fremtidens arbejdsmarked
”Det forventes i stigende grad, at studerende opnår færdigheder i at bruge LLM-værktøjer på arbejdsmarkedet, hvilket gør prompting af LLM'er til en vigtig færdighed,” fortæller Rebekah Baglini.
Derfor anbefaler hun, at alle studerende lærer at arbejde med det – ikke blot studerende på IT-uddannelser:
”At prompte LLM'er er en færdighed, der skal tillæres. De studerende skal lære ’computational thinking’. Man kan oparbejde LLM-kompetencer inden for enhver studieretning,” forklarer Rebekah Baglini.
Ressourcer for undervisere
Der er mange ressourcer for undervisere, der søger at gøre konstruktiv brug af LLM'er i undervisningen. Rebekah Baglini kommer her med nogle forslag til videre læsning:
- MLA-arbejdsgruppe om skrivning og AI: Exploring AI Pedagogy: A Community Collection of Teaching Reflections
- The Art of Prompting: Empowering Students to Harness the Power of LLMs
- AI Prompt Engineering in Secondary Education
- Gratis ressourcer til at udforske og benytte ChatGPT og AI: Get an educator-focused approach to information, concerns, and uses for these powerful tools
- CLAI Reading Group: https://cc.au.dk/en/clai/events/artikel/clai-reading-group
Der er også hjælp at hente ved CED, blandt andet på kurset ’Generativ AI i undervisningen’ og på AU Educate-siden om chatbots.