Aarhus Universitets segl

CED-webinarer om universitetsundervisning

På blot en time kan du få en solid dosis inspiration, når vi i løbet af de kommende måneder afholder en række spændende webinarer, hvor vi sætter fokus på emner inden for universitetsundervisning. Alle webinarer foregår på engelsk.

Hvert webinar vil på blot én time fokusere på et specifikt tema indenfor centrale og forskelligartede aspekter af universitetsundervisning.

Uanset om du er ny i underviserrollen eller har mange års erfaring, vil disse webinarer give dig indsigt i praksis, forskning og nye tilgange, der kan styrke dine kompetencer og forbedre læringsudbyttet for dine studerende.

Hvert webinar dykker ned i et tema, der vedrører centrale og varierede aspekter af universitetsundervisning, og ledes af en af CED’s eksperter på området.


Akademisk skrivning – din egen og dine studerendes

Savner du inspiration til, hvordan du kan hjælpe dine studerende med at blive bedre til at skrive akademiske tekster?

I dette webinar fokuserer vi på, hvordan du kan bruge dine egne erfaringer med at skrive videnskabelige artikler som udgangspunkt for at støtte dine studerendes akademiske skrivning.

Du får indblik i, hvordan metoden decoding kan bruges til at undersøge din egen skrivepraksis ved at identificere de små, men vigtige trin i skriveprocessen. Og du vil få idéer til, hvordan du kan omsætte det til strategier i din skrivevejledning.


Værdiskabelse i en undervisningskontekst – hvordan det at skabe værdi for andre kan øge de studerendes læring

Ved webinaret vil vi fortælle om, hvordan det kan styrke de studerendes læring at arbejde med værdiskabelse – og hvordan de studerende bliver gode til at skabe værdi både for sig selv og for andre.

Vi håber på at inspirere dig til at se potentialet i at integrere værdiskabelse i undervisningen – især i forbindelse med projektbaserede læringsforløb, hvor de studerende arbejder med virkelige problemstillinger og engagerer sig med samfundet udenfor universitet. Samtidig vil vi belyse de fordele og udfordringer, der kan opstå ved denne tilgang.

Gennem konkrete eksempler fra forskellige fagområder vil vi til webinaret vise, hvordan andre undervisere har arbejdet med værdiskabelse i deres undervisning, og hvilke erfaringer de har gjort sig.


Generativ AI som en del af feedbackprocessen – implikationerne ved at introducere justerbar og skalerbar GAI-feedback

Efterhånden som generativ AI (GAI) bliver mere avanceret og mere udbredt, bruger både studerende og undervisere det i stigende grad til at styrke deres faglige evner og læringsprocesser.

Studier viser, at GAI kan levere brugbar skriftlig feedback på de studerendes arbejde. Men konsekvenserne ved at integrere GAI i feedbackprocessen er stadig underbelyst.

Til webinaret vil vi præsentere forskning indenfor området, og dele de første resultater fra aktuelle forskningsprojekter om hybride feedbackprocesser, hvor GAI bruges til feedback til studerende. Vi vil også komme ind på brugeroplevelserne og konsekvenserne af de forskellige måder, teknologien er blevet anvendt på.