Aarhus Universitets segl

TECH: Universitetspædagogisk forløb for rådgivende forskere

Dette universitetspædagogiske forløb er for rådgivende forskere (forskningsbaseret myndighedsrådgivning) ansat som adjunkt, tenure eller postdoc på Aarhus Universitet, som ønsker at kvalificere sig til et lektorat i overensstemmelse med bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter.

Kursets formål er dels at bidrage til udvikling og professionalisering af deltagernes praktiske universitetspædagogiske undervisningskompetencer, dels at udvikle deltagernes formidlingskompetencer med henblik på både undervisnings- og rådgivningsarbejde. Kurset er tilrettelagt, så det afspejler kompetenceniveauet svarende til niveau 2 i danske universiteters fælles rammeværk for meritering af universitetspædagogiske kompetencer. Yderligere information her: Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer.

Det er obligatorisk at gennemføre både Universitetspædagogisk forløb for rådgivende forskere samt Kursus om forskningsbaseret myndighedsrådgivning på TECH (i valgfri rækkefølge) for at kvalificere sig til en lektorstilling.

Læringsmål

Målet er, at deltagerne efter at have deltaget i kurset kan:

  • Analysere og anvende pædagogiske, didaktiske og retoriske nøglebegreber og principper, og integrere dem i egen undervisnings-, vejlednings- og/eller formidlingspraksis
  • Designe, argumentere, implementere og evaluere pædagogiske og/eller retoriske interventioner i deres egen disciplinære kontekst og undervisnings-/vejlednings-/formidlingspraksis for at understøtte målgruppens engagement
  • Analysere undervisnings-, vejlednings- og/eller formidlingskontekst ved brug af pædagogiske og/eller retoriske teorier samt principper for at tilpasse til målgruppens forskellige behov og forventninger
  • Formidle og præsentere udviklingen af egne kompetencer samt demonstrere kritisk refleksion vedrørende egen undervisnings-/vejlednings-/formidlingspraksis.
  • Fortsat udvikle egen undervisnings-/vejlednings-/formidlingspraksis ud fra pædagogiske og/eller retoriske nøglebegreber, teorier og principper
  • Reflektere over og løbende udvikle egen undervisnings-/vejlednings-/formidlingspraksis baseret på feedback og kollegialt samarbejde

Indhold

Kurset er tilrettelagt med henblik på at understøtte rådgivende forskere i deres forskellige undervisnings- og formidlingspraksisser. Dette gøres gennem teoretiske oplæg og praktiske øvelser, der gør deltagerne i stand til at skabe sammenhæng i deres undervisnings- og vejledningspraksis gennem brugen af pædagogiske nøglebegreber, learning design og didaktiske modeller. Derudover vil deltagerne undervejs i kurset oparbejde en retorisk værktøjskasse, der giver dem kompetencerne til at agere kommunikationskompetent i forskellige kommunikationssituationer, herunder undervisning. Samlet giver de to spor deltagerne muligheden for at intervenere i egen undervisnings-, vejlednings- samt formidlingspraksis.

Kursets overordnede temaer er:

  • Planlægning af undervisning og vejledning ved brug af universitetspædagogiske nøglebegreber og under hensyntagen til studerendes/målgruppens læring og engagement.
  • Oparbejdelse af retorisk værktøjskasse dvs. kompetencen til at kunne analysere og agere i forskellige retoriske (kommunikative) situationer, mundtlige som skriftlige.
  • Brug af feedback og peerfeedback som greb i undervisning og kollegial akademisk praksis.

Kursusforløb

Kurset har et samlet omfang på 75 timer. Herunder er der ca. 25 timers fremmøde fordelt på et opstartsmøde (online), tre seminardage, vejledningsmøder og et afslutningsmøde. Resten af timerne er forberedelse og arbejde med eget udviklingsprojekt.

Hele kurset forløber sig over ét semester.

Datoer for E25:

  • 19. august kl. 14-14.45 (online)
  • 9. september kl. 10-16.30
  • 10. september kl. 9-15.30
  • 21. oktober kl. 10-16.30

Herudover er der to vejledningsmøder af 1,5 times varighed samt en afslutning.

Som afslutning på kurset skal hver deltager præsentere sit udviklingsprojekt for kollegaer og leder i deres sektion.  Det kan fx være som punkt på et regulært sektionsmøde eller ved et særskilt møde/arrangement. Hvordan den enkelte afslutning tilrettelægges, oplyses i løbet af kurset. Deltageren skal præsentere sit projekt (5-7 min) og herefter afsættes tid til feedback, spørgsmål og dialog om projektet (ca. 10 min).

Tilmelding

Efterår 2025

  • Forløbet 2025 er kun for udvalgte deltagere og lukket for øvrig tilmelding.
  • Tilmeldingslink sendes fra fakultetssekretariatet ved Faculty of Technical Sciences. 
  • Kontaktperson i sekretariatet er Ninna Petersen
    Mail: nipe@au.dk  

Datoer

  • 19. august 2025 kl. 14.00.14.45 (online)
  • 9. september 2025 kl. 10.00-16.30
    (Lokale A1.20, bygning 7410, Institut for Miljøvidenskab, Frederiksborgvej 399B, 4000 Roskilde)
  • 10. september 2025 kl. 9.00-15.30
    (Lokale A1.20, bygning 7410, Institut for Miljøvidenskab, Frederiksborgvej 399B, 4000 Roskilde)
  • 21. oktober kl. 10.00-16.30
    (Lokale A1.20, bygning 7410, Institut for Miljøvidenskab, Frederiksborgvej 399B, 4000 Roskilde)

Herudover er der to vejledningsmøder af 1,5 times varighed samt en afslutning.

Info

  • Målgruppe: Udvalgte adjunkter og postdocs fra Institut for Miljøvidenskab og Institut for Ecoscience ved Faculty of Technical Sciences
  • Sted: Lokale A1.20, bygning 7410, Institut for Miljøvidenskab, Frederiksborgvej 399B, 4000 Roskilde 
  • Sprog: Engelsk
  • Varighed: 75 timer
  • Antal deltagere: Min. 8, maks. 20
  • Format: Blended
  • Kursusbevis: Ved tilfredsstillende gennemførelse
  • Forudsætninger: Deltagelse skal aftales med nærmeste leder 

Kursusleder

Simone Brendstrup

Udviklingskonsulent

Kursusadministrator