Du kan finde kursusdatoerne nederst på siden.
Bliv klædt på til at undervise på dit fakultet, få inspiration til relevante undervisningsformer og diskuter din undervisning med andre.
Formålet med kurset er at styrke deltagernes pædagogiske og didaktiske kompetencer, og introducere greb til at fremme studentercentreret undervisning. Efter kurset vil deltagerne have erhvervet viden om pædagogiske principper, og et didaktisk grundlag for at reflektere over sin egen og andres undervisningspraksis.
Efter kurset vil deltagerne have opnået:
Viden om centrale pædagogiske og didaktiske begreber
At kunne tilrettelægge og gennemføre undervisningsaktiviteter, herunder udarbejde en lektionsplan
At skabe et læringsfremmende undervisningsmiljø i samarbejde med kolleger og studerende
At kunne understøtte varieret studenteraktiverende undervisning, bl.a. under inddragelse af Educational Technology
Kurset er designet ud fra blended learning som undervisningstilgang, hvorfor undervisningen både vil foregå i et digital læringsrum og i det fysiske møde. Det anslås at vare ca. 12 timer (fordelt på et online opstartsmøde, 5 timers workshop og derudover ca. 7 timers online aktiviteter og forberedelse gennem strukturerede online læringsaktiviteter). Endvidere vil der være en en obligatorisk afsluttende online session ca. én måned inde i semesteret.
Online læringsaktiviteter indebærer at læse materiale, se videoer, besvare refleksionsspørgsmål og producere et første udkast af en lektionsplan. Kurset indebærer desuden at deltage i individuelle såvel som gruppeaktiviteter i klassen og uden for klassen, samt give peer-feedback. For at gennemføre kurset og modtage et diplom er det obligatorisk at være aktiv online og gennemføre alle aktiviteter.
Dit læringsudbytte afhænger af aktiv deltagelse gennem peer-feedback og diskussioner med hinanden. Kurset sigter mod studenteraktiverende læring, hvorfor deltagerne vil udføre opgaver og øvelser i klassen og aktiviteter uden for klassen.
Instruktorkurset er et grundkursus, som er en kombination af fysisk tilstedeværelse, online møder og online aktiviteter. Kurserne udbydes som fakultetsspecifikke kurser, hvor indhold og struktur varierer alt efter faglighed. Instruktorkurset er henvendt til studenterundervisere og instruktorer, hvis ansættelse er under ARTS, BSS eller HEALTH. Pladser på de enkelte kursusforløb fordeles efter ’først til mølle’.
Der tilbydes desuden et fuldt online kursus udover de faste forløb med fysiske workshops. Forløbet vil være på engelsk og have fire obligatoriske møder i Zoom. Dette forløb er åbent for alle fakulteters instruktorer, der ønsker at arbejde med deres undervisningskompetencer. Der vil dog være ændringer i organiseringen af aktiviteter, opgaver og indhold, så det giver mening i forhold til forløbets fuldt online format.
Kursusbevis tilsendes efter sidste kursusaktivitet på baggrund af tilstrækkelig deltagelse.
Vær opmærksom på:
Vi udbyder to kurser for Arts, et kursus for Health, fire kurser for BSS samt et fuldt online kursus.
Med undtagelse af det fuldt online kursus består hvert kursus af et indledende online møde, en fysisk workshop samt en afsluttende online session.
Herunder finder du en oversigt over kurserne:
Tilmeldingsfrist: 13. januar 2025, kl. 12.00
OBS: Der udbydes ikke kurser på Health i foråret 2025 – vi henviser til onlinekurset hvor instruktorer og studenterundervisere fra alle fakulteter er meget velkomne.
Tilmeldingsfrist: 5. januar 2025, kl. 12.00
Tilmeldingsfrist: 7. januar 2025, kl. 12.00
Tilmeldingsfrist: 7. januar 2025, kl. 12.00
Vi tilbyder også et Brightspace-webinar for instruktorer og studenterundervisere. Kurset har til formål at skabe overblik over læringssystemet Brightspace og at introducere til udvalgte funktioner. Kurset afholdes på dansk.
Du kan finde kursusdatoerne og tilmeldingsfrister nederst på siden