Aarhus Universitets segl

Universitets­pædagogikum

Formål

Centre for Educational Development ved Aarhus Universitet (CED) er ansvarlig for kurset i universitetspædagogik (universitetspædagogikum) for ansatte på Aarhus Universitet.

Kurset henvender sig primært til adjunkter/ forskere og studieadjunkter på vej til at kvalificere sig til/ søge lektorat i overensstemmelse med bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter. Herudover kan kurset tilbydes øvrige ansatte på vej til at kvalificere sig til et lektorat, og som institutterne finder relevante at tilbyde kurset set i lyset af deres undervisningsopgaver og/eller karriereforløb.

Det overordnede formål med kurset er at bidrage til professionaliseringen og kvaliteten af undervisningen gennem udvikling af deltagerens praktiske undervisningskompetencer samt udvikling af en forskningsbaseret tilgang til undervisning.  

Kurset er tilrettelagt, så det afspejler kompetenceniveauet svarende til niveau 2 i danske universiteters fælles rammeværk for meritering af universitetspædagogiske kompetencer.
Yderligere information her: Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer

Læringsmål

Målet er at deltagerne efter at have deltaget i adjunktkurset kan:

  • Analysere og diskutere universitetsundervisning baseret på teori om kvalitet i forskningsbaseret undervisning, universitetspædagogik og didaktik, eksamination og udprøvning, kursusevaluering og teori om de studerendes læring og motivation
  • planlægge, gennemføre og evaluere veltilrettelagt undervisnings- og eksamensforløb inden for egen fagdisciplin og organisatoriske kontekst
  • bruge og evaluere brugen af Educational IT til at fremme de studerendes læring
  • demonstrere praktiske undervisningsfærdigheder inden for en vifte af undervisningsformer
  • indsamle og analysere data om undervisningspraksisser og -erfaringer og kommunikere disse til andre i et undervisningsportfolio.

Indhold

Kurset er tilrettelagt således, at kursusaktiviteterne i et vist omfang direkte kan støtte den undervisning, som deltagerne er involveret i gennem bl.a. støtte til planlægning af undervisningen og støtte til implementering af eksperimenter med undervisningsformer samt produktion af (digitalt) undervisningsmateriale mv.

Det er en central del af kurset at deltagerne løbende arbejder med udarbejdelsen af egen læringsportfolio, som kan danne grundlag for udformningen af egen undervisningsportfolio til brug ved ansøgning af videnskabelige stillinger jf. Universitetets retningslinjer om undervisningsportfolio (læs mere her).

Vigtigt at vide om kurset

Målgruppe

Kurset henvender sig primært til adjunkter/ forskere og studieadjunkter på vej til at kvalificere sig til/ søge lektorat i overensstemmelse med bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter. Herudover kan kurset tilbydes øvrige ansatte på vej til at kvalificere sig til et lektorat, og som institutterne finder relevante at tilbyde kurset set i lyset af deres undervisningsopgaver og/eller karriereforløb.

Forudsætninger for deltagelse

For at deltagerne opnår det størst mulige læringsudbytte, anbefaler vi, at deltageren er aktivt involveret i undervisnings-/vejledningsaktiviteter i løbet af kursusperioden, da en stor del af kursusaktiviteterne involverer kursusudvikling og afprøvning, som er passende i egen praksis .
Det anbefales også, at deltagerne har en vis erfaring med undervisning og/eller vejledningsplanlægning inden deltagelse i den universitetspædagogiske uddannelse

Vejleder

Deltagerne skal have en vejleder fra eget institut, da der forventes vejledning og feedback fra vejlederen under deltagelse i Universitetspædagogikum.
Omfang, form og overordnet indhold for adjunktvejleders rolle besluttes lokalt på fakultetet eller instituttet. Kontakt venligst eget fakultet eller institut for eventuel nærmere afklaring. 

Omfang og forberedelse

Deltagelse i kurset kræver en betydelig forberedelse gennem hele kurset. Kurset har et omfang svarende til 150 arbejdstimer fordelt over et semester.
Inden det indledende 3 dages seminar skal deltagerne forvente en arbejdsbyrde på ca. 25 timer til at løse opgaver.
Den efterfølgende projektperiode inklusive de tre workshops og supervisionsmøder kræver cirka 80 arbejdstimer. Workshops og vejledningsmøder afholdes på Campus AU. Sidste dag afholdes på Campus AU og kræver cirka 8 arbejdstimer til forberedelse inden mødet.
Deltagerne bør inden tilmelding sikre, at de har den fornødne tid til kursusdeltagelse og kan afsætte de angivne mødedage.

Aktivitetskrav og kursusbevis

For at kurset kan betragtes som gennemført og kursusbevis kan udstedes skal følgende være opfyldt:

  • Fremmøde til planlagte mødegange
  • Forberedelse i henhold til de beskrevne opgaver på kursets side i Brightspace
  • Rettidig aflevering af opgaver etc.
  • Aktiv deltagelse i mødegange og kursusmodulerne som helhed
  • Kurset skal gennemføres inden for et semester.

Sted

Kurset afholdes til dels på konferencested i Aarhus C. eller på Campus Aarhus.
Alle kursusdage afholdes som dagsseminarer - dvs. der er ikke internat/ overnatning.

Kursussprog 

Kurset afholdes på engelsk for både dansk- og engelsktalende deltagere. Alt kursusmateriale vil være på engelsk, herunder kursussiden i Brightspace, tekster etc. Deltagerne skal desuden uploade opgaver, feedback etc. på engelsk.

Pris 

Kurset er gratis og forudsætter ansættelse på Aarhus Universitet.

Tilmelding og kursuspladser 

For at komme i betragtning til en plads på kurset skal man henvende sig til sin egen personaleleder.
AU´s institutter og centre koordinerer tilmeldingen med det respektive fakultet som står for at indmelde deltagere til kurset.
Efter afslutning af den interne proces tilmelder fakulteterne de indstillede deltagere til kurset.
Bemærk venligst, at det ikke er muligt at blive tilmeldt kurset efter deadline for den endelige deltagerliste, og vi anbefaler derfor potentielle deltagere at kontakte den relevante leder i god tid.
Deltagerne vil via mail modtage bekræftelsesbrev, når processen omkring godkendelse og prioritering af de indstillede deltagere er afsluttet. 

 

Kontakt

Julie Lykke Facius

Administrativ medarbejder

Vigtig information

  • Forår 2023
  • Oversigt over kurset i F2023 (PDF)
  • Kursussproget er engelsk og henvender sig til både engelsk- og dansktalende deltagere.Venligst bemærk at alt kursusmateriale vil være på engelsk (tekster, kursusside i Brightspace etc.) ligesom deltagerne skal aflevere opgaver på engelsk.
  • Fysisk fremmøde til mødegangene er obligatorisk og kurset skal gennemføres i et semester.
  • Der må påregnes en betydelig mængde forberedelse og udviklingsarbejde både før, under og efter mødedagene. Samlet set udgør kursets arbejdsbelastning cirka 150 timer og deltagerne bør inden tilmelding sikre, at de har den fornødne tid til kursusdeltagelse og kan afsætte de angivne mødedage.
  • Deltagerne skal have en vejleder fra eget institut, da der forventes vejledning og feedback fra vejlederen under deltagelse i Universitetspædagogikum.
  • Læs mere om forudsætninger for deltagelse, omfang og aktivitetskrav under 'vigtigt at vide om kurset'.
     
  • Tilmelding
  • For at komme i betragtning til en plads på kurset skal man henvende sig til sin egen personaleleder.
    Af hensyn til den interne proces på institutter og fakulteter, anbefales det at henvendelse sker senest medio oktober.
  • AU´s institutter og centre koordinerer tilmeldingen med det respektive fakultet som står for at indmelde deltagere til kurset.
  • Bekræftelsesbrev med nærmere oplysninger om kurset udsendes ultimo november 2022.  
     
  • Efterår 2022 (igang/ fuldt booket)
  • Oversigt over kurset i E2022 (PDF)
    Kursussproget på efterårets kursus er engelsk og henvender sig til både engelsk- og dansktalende deltagere. Venligst bemærk at alt kursusmateriale vil være på engelsk (tekster, kursusside i Brightspace etc.) ligesom deltagerne skal aflevere opgaver på engelsk
  • Der er mødepligt til de angivne datoer (minimum 80% fremmøde/ tilstedeværelse i hvert enkelt kursusmodul).
  • Kursets 4 moduler skal gennemføres i ét semester. 
  • Der må påregnes en betydelig mængde forberedelse og udviklingsarbejde både før, under og efter modulerne. Samlet set udgør kursets arbejdsbelastning cirka 150 timer og deltagerne bør inden tilmelding sikre, at de har den fornødne tid til kursusdeltagelse og kan afsætte de angivne mødedage.