Dette kursus har til formål at udvikle underviseres kompetencer i brugen af læringsteknologi i egen undervisning, hvor campusbaseret undervisning fortsat er grundstenen i mødet mellem de studerende og undervisere. Kurset er målrettet lektorer og professorer på Aarhus BSS.
OBS: Kurset afvikles hen over en periode på 5 uger med online, asynkrone læringsaktiviteter svarende til cirka 12 timers arbejde samt 2 synkrone møder i form af korte online workshops på henholdsvis 1 time og 2 timer. Det er vigtigt, at du som deltager på kurset, planlægger med at skulle deltage i online læringsaktiviteter i hele perioden fra d. 9. maj til d. 9. juni.
Efter deltagelse i modulet, kan deltagerne:
I det første modul introduceres der til de digitale læringsteknologier, som undervisere på AU har adgang til, og der vil være fokus på forskellige digitale læringsaktiviteter, anvendelsesmuligheder og problemstillinger.
I andet modul gennemgås litteratur, begreber og eksempler på forskellige online- og blended kursusformater og designs som fx flipped classroom og HyFlex teaching.
Deltagerne får her mulighed for at designe digitale læringsaktiviteter til egen undervisning og producere relevante læringsobjekter.
Der vil være fokus på temaer som digital pædagogik, rammesætning af læringsaktiviteter, studerendes engagement i online undervisning, ressourceforbrug mv.
I det tredje og afsluttende modul, som er frivilligt, skal deltagerne designe et blended eller online undervisningsforløb.
Her er der mulighed for individuel vejledning og hjælp til produktion af relevant læringsmateriale, opsætning af Brightspace-kursusside og evaluering af det afprøvede kursusdesign samt identificering af handlinger på baggrund af studerendes evaluering.
Forløbet afvikles primært online hen over en periode på 5 uger med asynkrone læringsaktiviteter og 2 synkrone møde i form af korte online workshops.
Forventet arbejdsbelastning på 12 timer for gennemførsel af Modul 1 og Modul 2. Disse moduler er obligatoriske for lektorer og professorer på Aarhus BSS jf. lokale beslutninger på fakultetet.
Derefter kan deltagerne vælge at fortsætte til Modul 3, som er frivilligt og interessebaseret.
Modul 1: Modulet starter med et kort online møde på Zoom (1 time) efterfulgt af online asynkrone interaktioner og selvtilrettelagte aktiviteter indtil start på modul 2.
Modul 2: Modulet starter med et kort online møde på Zoom (2 timer) efterfulgt af online asynkrone interaktioner og selvtilrettelagte aktiviteter.
Modul 3: Modulet starter med en fysisk workshop (5 timer) efterfulgt af individuel vejledning efter behov
Kurset afholdes som 3 moduler fra den 9. maj 2023.
Modul 1:
Online møde den 9. maj kl. 11:00-12:00
Online self-paced aktiviteter fra 9. maj til 23. maj.
Modul 2:
Online møde den 23. maj kl. 10:00-12:00
Online self-paced aktiviteter fra 23. maj til 9. juni.
Modul 3:
Valgfri fysisk workshop den 15. juni kl. 9:00-14:00. Tilmelding sker separat ved afslutning af modul 2. I modulet er der mulighed for vejledning og teknisk support i forbindelse med afprøvning af nyt kursusdesign i egen undervisning.