Dette kursus introducerer og giver ph.d.-studerende redskaber til at planlægge og gennemføre undervisning på universitetet. Ph.d.-studerende, der deltager i kurset, vil også blive bekendte med Educational Technology samt arbejde med at strukturere deres kurser i et Learning Management System (Brightspace).
Målet er, at deltageren efter kurset er i stand til at:
bruge forskellige teknikker til at aktivere de studerende i og mellem timerne
Ph.d.-studerende får en kort introduktion til de væsentligste forudsætninger for læring. Deltagerne kommer til at arbejde med sammenhængen mellem indhold, læringsmål, undervisnings- og eksamensformer i et undervisningsforløb, samt teknikker og øvelser til at aktivere de studerende. Deltagerne vil blive præsenteret for principper for læringsdesign, analoge og digitale, både inden- og uden for klasseværelset.
Kurset er organiseret, så deltagerne får indsigt og erfaring med universitetsundervisning og præsentationsteknik via øvelser og eksempler.
Aktiv deltagelse
Kurset er baseret på aktiv deltagelse. Det er tilrettelagt så kursisterne via øvelser og eksempler på møderne og som forberedelse til møderne får indsigt i og erfaringer med universitetspædagogik og -formidling.
Kursisterne skal afsætte tid til forberedelse forud for og imellem undervisningsgangene, svarende til 15 timer. To uger før første mødegang åbnes kursets Brightspace-side, hvor der er instruktioner til forberedelsen.
Forberedelse er et krav. Ved manglende forberedelse vil man ikke kunne deltage i møderne. Deltagelse i møderne er et krav for udstedelse af kursusbevis.
Kurset består af 2 fysiske sessioner á i alt 9 timer + 15 timers forberedelse.
Den fysiske undervisning foregår på Campus Aarhus. Hvis omstændighederne forhindrer fysisk fremmøde for alle deltagere, gennemføres møderne online.
To uger før første mødegang åbnes kursets Brightspace-side, hvor der er instruktioner til forberedelsen. Kurset et kun for ph.d.-studerende ved Aarhus BSS.
Aarhus Universitet, Aarhus: