Kom godt i gang med at bruge video i din undervisning

Det er blevet lettere at bruge video i undervisningen med AU’s nye videoplatform, Panopto. Du kan blandt andet bruge video til at flytte præsentationer online, så du skaber plads til andre aktiviteter i den fysiske undervisning. Som noget nyt kan du med Panopto også aktivere de studerende, mens de ser videomaterialet, blandt andet ved at indlejre quizzer, debatter og meget andet.

I videoen nedenunder kan du blive klogere på Panopto og platformens fire nøglefunktioner.

Du kan læse mere om, hvordan du benytter Panopto på AU Educate.

Underviseres erfaring med brug af video i undervisningen

Flere undervisere har efterhånden gjort sig erfaringer med brug af Panopto til at arbejde med video i deres undervisning. Vi har spurgt to undervisere om eksempler på, hvordan de har brugt Panopto:

”Jeg bruger Panopto til at uploade videoer for at lette overgangen mellem teori og praksis. For eksempel i forlængelse af aktiviteter uden for holdundervisningen, der beskriver praktiske kliniske færdigheder via bøger om eksempelvis suturering,” fortæller adjunkt Pankaj Taneja fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Han fortsætter:

”Jeg bruger videoerne til, at de studerede kan visualisere, hvordan man udfører den praktiske opgave. Først bruger vi videoerne til i plenum at diskutere de praktiske komponenter af indholdet, hvorefter de studerende afprøver indgrebene på prøvemodeller. De samme videoer kan derefter uploades til Brightspace, så de studerende kan gense dem derhjemme for at konsolidere det, de har lært. Platformen er brugervenlig, og den er nem at linke med Brightspace.”

Studieadjunkt Jiro Tomioka ved Japanstudier er også en af de undervisere, der har gjort video til en afvekslende del af sin undervisning:

”Panopto blev brugt i et videogruppeprojekt, hvor de studerende tager på feltarbejde og optager ting omkring dem. Efter optagelse redigerede gruppemedlemmerne videoen med Panopto og tilføjede kommentarer på japansk. Den færdigredigerede video blev derefter uploadet til Brightspace.”

Nye muligheder med Panopto

Panopto gør det nemt og sikkert at optage, redigere og dele videomateriale fra sin egen computer og direkte til sine studerende i Brightspace.

Derudover er der i 18 af AU’s større auditorier installeret Panopto, hvilket giver mulighed for at optage og samtidig livestreame sin undervisning direkte via Brightspace, så studerende kan følge med både online og fysisk. Vi har samlet en liste over de 18 auditorier her.

Vær opmærksom på, at du først skal oprette en ”Panopto-nøgle”, som du skal bruge til at gøre din optagelse tilgængelig for studerende på det rette kursus.

Platformen erstatter det gamle system Kaltura, der blev brugt i Blackboard. I juni blev Kaltura lukket ned, og de videoer, man eventuelt havde liggende, blev automatisk flyttet over i Panopto. På den måde er videoer optaget før implementeringen af Panopto fortsat tilgængelige til brug i Brightspace.

Workshop: Bliv klogere på Panopto

Hvis du ønsker et overblik over Panoptos mange muligheder, kan du tilmelde dig en introduktionsworkshop, som udbydes af CED. Her lærer du at optage videoer, og du bliver introduceret til, hvordan du håndterer og opbevarer dit eksisterende videomateriale:

Få support til Panopto

Har du tekniske spørgsmål til Panopto, kan du kontakte supporten via support.au.dk. Tryk på ”Se Servicekatalog” og find Panopto under ”Undervisning – eksamen og lokaler”.

Har du brug for rådgivning i forhold til brug af video i din undervisning kan du kontakte CED.