Seminar: Bliv inspireret til brug af video i undervisningen

Kom til online seminar torsdag den 28. oktober om brugen af video i undervisning, og se eksempler fra undervisningspraksis på Aarhus Universitet, hvor brugen af videoelementer har spillet en rolle. Prorektor Berit Eika byder velkommen, og professor Helle Mathiasen fra Københavns Universitet er keynote.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 28. oktober 2021,  kl. 13:00 - 16:00

Centre for Educational Development
Foto: Lars Kruse, AU Foto

Under coronanedlukningen ændrede hverdagen sig for de fleste. Alt arbejde foregik hjemmefra, Zoom blev et af de mest brugte programmer og alternative løsninger blev kreeret. Undervisere blev kastet ud i et nyt teknologisk terræn, da campusundervisning blev umuligt.

I stedet blev video en stor del af undervisningen, hvilket har afstedkommet en masse gode løsninger og erfaringer. Derfor indbyder Centre for Educational Development til online seminar om video i undervisningen torsdag den 28. oktober fra kl. 13:00-16:00. Her kan du blive inspireret til og få råd om implementeringen af video i din egen undervisning.

Seminaret vil belyse, hvad forskningen siger om brug af video i undervisningen og præsentere den eksperimentelle, eksisterende praksis på Aarhus Universitet. Der vil være oplæg fra undervisere på tværs af fag og fakulteter på AU, der på forskellig, effektfuld og inspirerende vis anvender video i undervisningen.

Programmet er

• 13.00-13.10: Velkomst
    Prorektor Berit Eika
  • 13.10-13.40: Keynote
    Video som læringsressource i universitetsundervisningen
    Professor Helle Mathiasen, Københavns Universitet
  • 13.40-13.45: Intro til oplæg
  • 13.45-14.10 - Del 1: Praksiseksempler fra Aarhus Universitet
    Ekstern lektor Helene Blinkenberg Hastrup, Klassisk Arkæologi
    Postdoc Roos Marina Zaalberg, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning
  • 14.10-14.20: Kort spørgsmålsseance fra publikum til de to oplæg
  • 14.20-14.30: Pause
  • 14.30-14.55 - Del 2: Praksiseksempler fra Aarhus Universitet (fortsat)
    Lektor Hans-Jörg Schulz, Institut for Datalogi
    Professor Lars Iversen, Institut for Klinisk Medicin
  • 14.55-15.05: Pause
  • 15.05-15.45: Panel med deltagelse af oplægsholderne og Helle Mathiassen
    Debat, opsamling på praksiseksempler og spørgsmål fra publikum
    Afsluttende opsamling
    Helle Mathiasen: Hvad har vi hørt samt perspektivering med udgangspunkt den indledende keynote
  • 15.45-16.00: Tak for i dag

Tilmelding

Der vil være oplæg på dansk og engelsk, og du kan tilmelde dig seminaret her: https://events.au.dk/cedvideoseminar2021 (tilmeldingsfrist 28. oktober kl. 8:00).

Video er meget mere end blot en midlertidig coronaløsning

Der er mange fordele ved brugen af video i undervisning, både for undervisere og for de studerende. Man kan eksempelvis genbruge videomaterialet over flere semestre.

Fordelen for de studerende er blandt andet, at de får mulighed for at genspille videoerne efter behov, skrue ned for hastigheden eller tage pauser til at skrive noter. Video i undervisningen kan også gøre det nemmere for de studerende at forstå opgaver og instrukser.

Læs mere om brug af video og lyd i undervisningen på AU Educate